Touren giver TV 2 førertrøjen

Massiv dækning af Touren på en række platforme fremmer TV 2's multikanal-strategi. Det er effektiv rettighedsudnyttelse, men kan gøre livet sværere for den sportsinteresserede seer.

»Vi har i forbindelse med Tour de France et fantastisk samspil mellem alle TV 2's platforme, hvor man virkelig kan se styrken i et tæt samarbejde mellem tv, net, mobil, tekst-tv og så videre,« siger Carsten Folke Møller, souschef i TV 2 Interaktiv. Foto: AP/Peter Dejong Foto: AP/Peter Dejong

Ganske vist snurrede hjulene ikke i Tour de France-feltet tirsdag, da der var hviledag for cykelrytterne, men alligevel havde TV 2 fuld gang i dækningen af begivenhederne omkring løbet på en række af sine nye medieplatforme.

Da løbets førende rytter, danske Michael Rasmussen, på hviledagen mødte verdenspressen, var der således direkte transmission fra seancen på nyhedskanalen TV 2 NEWS og sportskanalen TV 2 Sport.

»Det viser styrken i at have et samarbejde mellem flere kanaler. Man kan simpelthen bringe mere af Tour de France,« siger John Jäger, TV 2's Tour de France redaktør.

Der var tirsdag også mulighed for i fred og ro at checke stillingen i managerspillet på hjemmesiden tour.tv2.dk, med flere end 70.000 deltagere, gense højdepunkter fra de tidligere etaper på TV 2's netkanal Sputnik, eller deltage i radioquiz om cykelløbet på TV 2 Radio.

For TV 2's hastigt voksende portefølje af medieaktiviteter er Tour de France nemlig en oplagt mulighed for at spille på alle tangenterne og vise, at den markante oprustning gennem det seneste år giver gode tværmediale dividender.

»Vi har i forbindelse med Tour de France et fantastisk samspil mellem alle TV 2's platforme, hvor man virkelig kan se styrken i et tæt samarbejde mellem tv, net, mobil, tekst-tv og så videre,« siger Carsten Folke Møller, souschef i TV 2 Interaktiv.

Det er stadig hovedkanalens direkte dækning, som trækker meget af læsset: I sidste uge var den 14. etape således ugens suverænt mest sete danske tv-program med 735.000 seere, ifølge TNS-Gallup.

Men volumen på de andre platforme er også i markant stigning.

»I år er det væsentlig bedre på netdelen end tidligere. Jeg regner med, at når touren er færdig, så har vi på tour.tv2.dk haft et sted mellem 900.000 og en million besøgende,« siger Carsten Folke Møller.

Årets tour har ligeledes givet et gennembrud til løbsdækningen over mobilnettet, hvor det voksende antal 3G-telefoner har fået markedet for livestreaming af etaper til at eksplodere.

»Der er mindst et par hundrede procents fremgang i forhold til sidste år,« siger Jan Hoffmann, mobile manager hos TV 2. »Det, som har været udfordringen her, er ikke at vise touren på telefonen, for det er dybest set let nok, men at sørge for at takseringen er fornuftig.«

Det er ikke første gang, at en stor sportsbegivenhed på den måde er med til at give nye medie-teknologier et skub fremad.

Det var OL i München i 1972, der for alvor satte turbo på udbredelsen af farvefjernsynet, og i 1990'erne var kontrol over lukrative sportsrettigheder en væsentlig faktor bag væksten for satellit-tv kanaler som Sky og Canal Plus.

Næste års EM i fodbold er allerede af flere håbefulde tv-stationer udnævnt som den begivenhed, der kan give digitalt højdefinitions-tv dets gennembrud i massemarkedet.

Kommerciel logik
Årets tour, og den megen virak omkring Michael Rasmussen, har også givet TV 2 en prima mulighed for at promovere sine nye betalings-kanaler, særligt TV 2 Sport, som drives i fællesskab med MTG.

Sportskanalen sender nemlig både et studieprogram og i nogle tilfælde længere direkte transmissioner fra løbet, som ikke er tilgængelige på hovedkanalen.

På internettet kan man også få adgang til udvidede transmissioner gennem TV 2's betalingskanal Sputnik, der stort set sender revl og krat fra løbet i Frankrig.

Den praktiske og kommercielle logik i at sprede sig over flere kanaler er klar nok, men den er ikke uproblematisk fra et seer-synspunkt.

»Det er en forretningsmæssig strategi, som handler om at få flest muligt penge ud af seerne på den samme rettighed,« siger Søren Birksø Sørensen, direktør i Forenede Danske Antenneanlæg.

Det styrker positioneringen af stationens betalingskanaler, men kan på længere sigt bidrage til at udvande TV 2's hovedkanal, vurderer Søren Birksø Sørensen.

»Vi er ikke nødvendigvis kommet derhen endnu, men vi ser en tendens i retning af, at TV 2's hovedkanal mere og mere bliver en form for fødekanal ud til alle de betalings-tv kanaler, som TV 2 sidder med.«

poul.funder@jp.dk

Læs også