Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

BREAKING
0

Rundt om en guru

Er der nogen, der kan sælge varen, er det amerikanerne. Det beviste ledelsesguruen Stephen R. Covey endnu engang, da han forleden gæstede København for at holde foredrag for danske erhvervsledere.

Stephen R. Covey. Foto: Torben Stroyer

Med udgangspunkt i sin seneste bestseller "Den 8. Vane" var Covey på mission - eller reklameturné, om man vil - under overskriften "fra effektivitet til storhed".

Fra A.P. Møller - Mærsk, Danfoss, Grundfos, Nykredit, IC Company og en række andre førende danske virksomheder strømmede repræsentanter til for at høre guruens bud på de nyeste trends inden for virksomhedsledelse. Og de fik, hvad de kom for, tilsat amerikansk salgsgas og show.

Men først hilste Covey de omkring 300 tilhørere velkommen med to spørgsmål.

Frigør talentet

»Hvor mange af jer mener, at jeres kollegaer besidder flere talenter, end de skal bruge eller får lov at bruge i deres arbejde?«

Salen fyldtes med viftende hænder, og seancen gentog sig, da han stillede spørgsmål nummer to:

»Hvor mange af jer har følt sig presset til at producere mere med færre midler?«

Igen røg hænderne i vejret.

Herefter fortsatte den aldrende bestsellerforfatter sit foredrag om vidensamfundet og de krav, det stiller til fremtidens virksomheder, ledere og medarbejdere. I de næste timer kom han vidt omkring virksomhedsværdier og den nye rolle, som fremtidens leder skal spille - som inspirator og coach - i stedet for chef efter den gamle pisk og gulerod-metode.

»Lederens rolle er at frigøre talentet hos medarbejderen. Hvert enkelt menneske skal betragtes som et helt menneske med hjerte, krop, sind og sjæl. Ikke som en ting, der alene skal producere inden for sit eget snævre felt,« sagde Covey blandt andet og harcelerede mod de gammeldags ledelsesmetoder, som de er blevet praktiseret i industrisamfundet og mange steder bliver det endnu.

Vigtig ressource

Ledere skal holde op med at tænke på mennesker som en udgiftspost, sagde Covey, men i stedet som den vigtigste ressource, en virksomhed har. Og så er tillid afgørende for succes, understregede han. Tillid mellem ledelse og medarbejdere og tillid til processen betyder, at man i fællesskab kan nå målene. Mistillid skaber usikkerhed om, hvor organisationen er på vej hen.

»Stor tillid er lig med høj produktion og lave omkostninger. Lav tillid er lig med lav produktion og høje omkostninger,« fortsatte Covey og brugte billedet af nutidens lufthavne som eksempel på, hvor skævt det kan gå, når tilliden svigter i systemet. Terrortruslen medfører for tiden store forsinkelser i mange lufthavne, og det kan mærkes på bundlinjen.

Omvendt fremhævede Covey en række positive eksempler på de forandringer, mennesker kan udrette sammen, når man tror på ressourcerne hos den enkelte og giver mennesket mulighed for at udfolde sig.

Forbilleder

Som tilfældet var i Vancouver, Canada, hvor en tårnhøj ungdomskriminalitet i årevis forpestede hverdagen for indbyggerne, indtil den dag, politi og borgere begyndte at arbejde målrettet mod samme mål: At nedbringe kriminaliteten og skabe en by, hvor det var rart for alle at være.

I stedet for at slå de unge i hovedet, hver gang de gjorde noget forkert, begyndte politiet at belønne dem for små positive ting, de gjorde i hverdagen. Langsomt opbyggede politiet positive relationer til de tidligere bøller, kriminaliteten raslede ned, og flere af de tidligere hårdkogte kriminelle involverede sig i forbyggende arbejde og var på den måde med til at forhindre, at byens yngste kom på afveje.

I stedet for at skabe en 'dem mod os-følelse', involverede politiet de unge i arbejdet med at skabe et samfund, hvor det var rart at være. Politi og borgere havde samme mål. De var allierede - ikke fjender.

Covey brugte også historien om bankdirektøren og nobelprisvinderen Muhammad Yunus fra Bangladesh som eksempel på vellykket lederskab.

Muhammed Yunus fik Nobelprisen for at gå imod de etablerede bankers fordomme om, at fattige mennesker ikke betaler deres gæld. Yunus trodsede de gamle forstokkede paradigmer og begyndte at yde smålån på mellem 5 og 200 dollars til fattige kvinder i Bangladesh gennem sin bank, Grameen Bank.

Siden er mange kommet ud af fattigdommen og forsørger i dag sig selv med små blomstrende forretninger, som lånet har givet dem mulighed for at bygge op. Ikke alene har de på egen hånd arbejdet sig ud af den værste fattigdom. De har samtidig fået selvtillid, fordi de dagligt beviser, hvor mange muligheder det enkelte menneske rummer, når det får en chance. Grameen Bank har i dag flere millioner medlemmer og har gjort andre bankers lånefilosofi til skamme. Yunus' model betragtes af mange som et forbillede for, hvordan man kan løse verdens fattigdomsproblemer.

Forretningen Covey

Skønt stemmen var lettere rusten og benene en smule usikre, var det tilsyneladende en Stephen Covey i storform, som performede og levede op til forventningerne hos mange af de fremmødte.

Ind imellem overskyggedes budskaberne dog af lidt for meget show og mindede i perioder om amerikansk valgpropaganda.

Som da reklamefilmen for bogen "Den 8. Vane" rullede over lærredet og en storsmilende, indsmigrende Stephen Covey dukkede op i kæmpeformat og som en anden vækkelsesprædikant med en glorie af lys omkring sig gentog alle herlighederne.

Det fik en tilhører på første række til stille at bemærke, at han et øjeblik troede, han var dumpet ned midt i et amerikansk show.

Og alligevel kunne samme tilhører ikke se sig fri for at føle, at Covey har fat i den lange ende.

For Stephen Covey forstår at sælge varen - eller ?walk the talk?, som det kaldes i miljøet. Ledelsesguruer er blevet en underholdningsindustri i USA, og der er big business i at kunne levere budskabet på en underholdende, karismatisk og vedkommende måde.

Med en MBA fra Harvard Business School og en ph.d. i psykologi har Stephen Covey skabt sig et verdensomspændende konsulentimperium oven på bestselleren 'Syv gode Vaner', som siden udgivelsen i 1989 har solgt over 15 mio. eksemplarer på 38 forskellige sprog.

Om den 8. bliver den sidste vane fra Covey og en salgssucces som forgængeren, må tiden vise.

Sikkert er det i hvert fald, at markedet for ledelsesbøger er enormt og synes umætteligt. Hvert år udgives flere tusinde bøger om ledelse svarende til næsten 10 om dagen, og fordi ledelsesmetoder i dag betragtes som forbigående modefænomener, er der grobund for en solid forretning også i fremtiden.

Langt fra alle går over i historien, men Stephen Covey har for længst sikret sig en plads blandt de største ledelsesguruer gennem tiden. Mellem navne som Peter Drucker, Jack Welch og Tom Peters.

BRANCHENYT
Læs også