Rigmand med omtanke

Selvom han er blevet mangemillionær på at udvikle og sælge virksomheder, kørte Telmore-stifteren Torben Scheel indtil for nylig i en gammel Ford Scorpio. Mød en rigmand, der bruger sine penge med omtanke.

Foto: Carsten Andreasen ANDREASEN CARSTEN

Som iværksætter har Torben Scheel tjent en formue på at udvikle virksomheder og sælge dem. Han kan mageligt trække sig tilbage og leve af formuen, men det gider han ikke. Det er sjovere at få virksomheder til at gro.

De færreste kender Torben Scheel, selv om mange danskere kan takke ham for hans brændende lyst til at skabe virksomheder.

Således er den 53-årige investor og iværksætter en af folkene bag Telmore, der har sikret danskere billigere mobiltelefoni.

Telmore er en blandt flere virksomheder, som Torben Scheel har været med til at udtænke, udvikle og modne, og salget af mobilselskabet til TDC for nogle år siden er den største kassesucces i hans virke som iværksætter. Det indbragte ham et pænt tocifret millionbeløb.

Han har både prøvet succes og fiasko, og fejlskud er man som iværksætter nødt til at acceptere. Blandt de dårlige erfaringer tæller forsøget på at opdyrke en internetforretning sidst i 1990'erne, da it-boblen bristede, og satsningen på en virksomhed, der skulle tilbyde afrensning med CO -2 i stedet for opløsningsmidler i forbindelse med lodning, limning, svejsning og maling i industrien.

Ordrerne kom aldrig
»Det var et fantastisk projekt. Miljørigtigt. Kunne revolutionere afrensningsprocesser og køres ud i stor skala. Vi fik bare aldrig ordrer fra industrivirksomhederne. Det var hele tiden lige op over, og så løb kassen tom, og vi skød nye penge ind. Sådan kørte det, indtil investorerne tabte tålmodigheden og gav op,« husker Torben Scheel.

Han har ikke noget imod at tale om de dårlige forretninger. De hører med. Men succeserne overskygger så langt fiaskoerne - også i økonomisk forstand.

»Timingen er utrolig vigtig. Jeg har både prøvet at have den helt rigtige - og den helt forkerte. Det er også vigtigt, at partnere har fælles interesser. Hvis jeg skal investere penge i en virksomhed, skal de andre involverede også risikere noget. Endelig er det vigtigt at kunne lukke en virksomhed ned, hvis den ikke kører. Det er svært, for det betyder dybest set, at man skal erkende at have taget fejl, men det er en fordel både økonomisk og mentalt at gøre det i tide,« siger Torben Scheel og konstaterer, at han godt kunne ønske sig at være lidt hårdere til netop den disciplin.

Den røde tråd
Vi møder ham på hans eget hotel, Borgmestergaarden i Middelfart, som er et hotel, der mest udlejer lejligheder i stedet for værelser - og hvor internettet har erstattet en stor del af den traditionelle administration. Netop internettets muligheder er en rød tråd i flere af Torben Scheels satsninger.

Udsigten over vandet er storslået. En fiskerbåd tøffer rundt med Lillebæltsbroen hængende i horisonten som en næsten malerisk kulisse. Torben Scheel ankommer standsmæssigt i sin Mercedes, men trods status af velhaver er der grænser for, hvad han vil bruge penge på.

»Jeg kørte rundt i en herlig Ford Scorpio i ganske mange år. Den var til sidst så gammel, at jeg blev mobbet på grund af den - også af min kone, så nu har jeg fået et mere moderne køretøj. Men jeg købte Mercedes'en brugt, og jeg har selv hentet den i Tyskland,« siger Torben Scheel med henvisning til, at biler i forvejen er dyre nok i Danmark.

Torben Scheel driver Borgmestergaarden sammen med sin ægtefælle. Som det eneste af hans projekter har det mere karakter af hobby end erhverv.

Det spændende består for ham i at få virksomheder til at gro. At få en idé til at bære og skabe noget levedygtigt. Det giver tilfredsstillelse og er under alle omstændigheder langt mere spændende end at fedte rundt med aktier og obligationer i et værdipapirdepot.

Skuffen fuld af ideer
»Jeg har haft lyst til at være selvstændig, lige siden jeg var i 20'erne, og jeg har altid haft skuffen fuld af idéer. Men jeg måtte lede længe, inden jeg fandt en, der var bæredygtig, og som jeg turde satse på ved at etablere egen virksomhed,« siger Torben Scheel.

Den bæredygtige idé fik han som 33-årig i 1988. På det tidspunkt havde Torben Scheel allerede i en årrække sparet op på en etableringskonto, så der var ca. 200.000 kr. til at gå i gang for.

Efter ni år i pensions- og forsikringsbranchen tog han springet fra sælger til selvstændig rådgiver og pensionsforsikringsmægler. Ideen opstod efter gentagne gange at blive fravalgt af kunder, selv om han efter egen mening havde præsenteret den bedste løsning.

»Det var irriterende, men jeg måtte også acceptere, at jeg i kundens øjne havde et firmanavn på ryggen. Jeg var der for at sælge. Derfor fik jeg idéen til at sætte mig over på kundens side af bordet og være kundens mand,« siger han.

Resultatet blev virksomheden Dansk Pensionsrådgivning A/S, hvis formål var at rådgive firmaer om valg af de rette pensionsløsninger for deres ansatte.

Den største satsning
»Det er den største satsning, jeg har foretaget. Jeg forlod et vellønnet job og spenderede hele min etableringskonto og mere til,« siger Torben Scheel.

Pengene fra etableringskontoen blev brugt til at købe kontormøbler og edb-udstyr og udvikle et edb-program, der kunne beregne medarbejdernes pensionsbehov ud fra den bestående dækning, opsparing og forventede offentlige ydelser.

»Det var meget jordnært, og det gælder for alle de ting, jeg beskæftiger mig med,« siger Torben Scheel.

Pensionsrådgivningsvirksomheden gik rent hjem og fik hurtigt store kunder som Novo Nordisk, Danish Crown, Dandy og Grundfos. Den voksede til 20 ansatte fordelt på fem kontorer og blev stadig oftere mål for de store internationale selskaber, der ønskede at samarbejde eller købe.

»Tilbuddene blev med tiden store, og vi endte med at sælge virksomheden, også fordi det blev stadig vigtigere med volumen og internationale relationer for at gøre sig gældende i den branche,« siger Torben Scheel.

Han ønsker ikke at oplyse, hvor meget han tjente, men fastslår, at handlen med et slag gjorde ham økonomisk uafhængig. Siden er flere projekter søsat med Telmore som det mest udbytterige - og det højest profilerede i offentligheden.

Fedtet skæres væk
Idéen til Telmore fik Torben Scheel sammen med Frank Rasmussen i 1999. Den gik i al sin enkelthed ud på at skære alt fedtet væk og tilbyde danskerne billig mobiltelefoni via. internet.

»Selv om vi havde ret store visioner, overgik virkeligheden alt,« siger Torben Scheel med henvisning til, at selskabet på et år fik næsten 100.000 kunder og havde 450.000 efter tre år.

»Det var virkelig sjovt. Alle andre mobilselskaber havde kæmpe budgetter til markedsføring, voldsomme forhandlernet, og de forærede folk mobiltelefoner mod, at de blev kunder. Det var meget dyrt, og kunderne skulle betale med høje abonnementer og minutpriser. Vores idé var at skære alt det væk og i stedet lade kunderne betjene sig selv via. internettet. Så kunne vi sælge ydelsen langt billigere og stadig tjene penge,« siger Torben Scheel.

Han lægger ikke skjul på, at det var en stor satsning, specielt fordi konceptet byggede på, at kunderne skulle betale med Dankort via. internettet, hvilket afgjort ikke var udbredt i 2000.

»Der var en risikabel barriere, men det viste sig, at folk var klar til netbetaling, hvilket tilmed havde den store fordel, at de betalte forud, så vi ikke havde nogen debitorrisiko,« påpeger Torben Scheel.

I 2004 blev Telmore solgt til TDC. Specielt medinvestorerne havde fokus på et salg.

Solgte for billigt
»For mig havde det været fint at drive virksomheden videre, også fordi jeg syntes, at vi solgte for billigt. Men med investorer om bord handler det også om at finde den rette timing,« siger Torben Scheel.

Efter salget indgik Torben Scheel og nogle af investorerne en aftale med TDC om at rulle konceptet ud i Europa.

»Det blev ikke nogen succes. Timingen var en del af årsagen. Vi begyndte med England, hvor der var mange om buddet. Og vi nåede ikke rigtig ind i Holland, før der opstod uoverensstemmelser. Vores strategi var at være utraditionelle, frække og handle hurtigt, men det var ikke TDC's måde at arbejde på,« konstaterer Torben Scheel, som illustrerer kulturforskellen med et eksempel.

»Alene regningen for juridisk rådgivning i Holland blev større, end hvad vi i sin tid brugte på at etablere Telmore i Danmark. Det er et meget godt billede på forskellen på dem og os. Vi ville bare gå i gang,« siger Torben Scheel.

Medinvestorer købt ud
Forretningen i Tyskland kom dog op at køre, men TDC valgte at udnytte en option om at købe medinvestorerne ud.

»Vi fik et samlet tab som investorer, men stod alligevel tilbage med et kapitalstærkt selskab og udløbne konkurrenceklausuler i Danmark. Samtidig var mobilmarkedet igen blevet lige så broget, som før vi etablerede Telmore,« siger Torben Scheel.

Og hvad gør man så? Man forsøger at gentage succesen. Sammen med de oprindelige investorer fra Telmore er Torben Scheel i fuld gang med endnu et mobilselskab, BiBoB, hvor enkelthed og lave priser igen er kernen.

For Torben Scheel består udfordringen i at se, om timingen er rigtig, og om markedet kan bære endnu et mobilselskab. Det tyder noget på. I hvert fald er BiBoB foran budgettet, og kunderne strømmede fra dag et til i et omfang, så virksomhedens systemer blev lagt ned.

BiBoB er samtidig et eksempel på et skift i Torben Scheels dagligdag. Tidligere havde han fingrene langt nede i den daglige drift, men nu står han et skridt længere tilbage og agerer mest som investor og bestyrelsesmedlem. På den måde bliver der også tid til at nyde livet.

»Vi tager jævnligt på rejser, men man kan ikke ligge under en palme hele tiden. Det bliver hurtigt kedeligt. Og det er ikke særligt spændende at lege med aktier og obligationer. Den slags overlader jeg til fagfolk, og bruger så selv en del af formuen til risikovillige virksomhedsinvesteringer. Der er en helt særlig energi forbundet med at starte virksomhed. Iværksættere giver virkelig noget af sig selv,« siger Torben Scheel.


..

BRANCHENYT
Læs også