Diamonds are forever

De danske forbrugere efterspørger dyre diamantsmykker som aldrig før, og ikke nok med at diamanterne skal være større og flottere, der skal også være flere af dem.

Foto: AP Foto: AP

Det har de kunnet mærke hos Ole Lynggaard Copenhagen, der er en af de største producenter af eksklusive smykker i Skandinavien.

Den gamle bygning i en rodet baggård i Nordsjælland får ellers ikke tankerne hen på et sted, hvor der laves håndværk med de dyreste materialer, der findes.

Stedet har været hovedkontor, siden den nu 71-årige Ole Lynggaard grundlagde firmaet i 1963. Efterfølgende er flere garager blevet lavet om til kontorer og smykkeværksteder, og de seneste 15 år er der sket udvidelser og ombygninger næsten årligt.

Ikke på kompromis
Det går godt i den eksklusive smykkebranche. Så godt, at man hos Ole Lynggaard næsten ikke kan følge med.

»Vores omsætning i år ligger til at blive 30 pct. bedre end sidste år - hvis vi da når at få det hele produceret,« siger Søren Lynggaard.

Den 38-årige adm. direktør er søn af Ole Lynggaard og står for den daglige ledelse af firmaet. Hans søster Charlotte Lynggaard står sammen med sin far for at designe alle firmaets smykker.

Og her bliver der ikke gået på kompromis.

Designet hos Ole Lynggaard er helt unikt, og nogle af smykkerne er flere år undervejs, inden de kommer i produktion. Kvaliteten skal være i top.

Derfor holdes produktionen af de fineste smykker også hjemme i Danmark, hvor over 40 guldsmede sidder rundt omkring i bygningen nord for København og nørkler med at få diamanter i alle størrelser sat på plads i store fingerringe og tunge armbånd.

Overraskende godt
»De diamanter, som vi bruger i vores smykker, hedder Top Wesselton VS og er nogle af de fineste, der findes. En karat i den kvalitet koster omkring 110.000 kr. Hvis vi brugte diamanter af en lavere kvalitet, ville vi måske kunne skære 20 pct. af prisen, og selv om almindelige folk ikke kan se forskel, vil de alligevel have det allerbedste. Det betyder noget for forbrugerne, at de kan sige, at deres smykker er lavet af noget af det fineste, der findes i naturen,« forklarer Søren Lynggaard og viser et skinnende armbånd frem.

Armbåndet er besat af de højtklassificerede diamanter hele vejen rundt og bærer desuden et enkelt vedhæng: en hjerteformet diamant, der hviler fint på håndoverfladen, når man bærer det. For at få råd til at have det rundt om håndleddet skal man dog lige betale 176.000 kr., hvilket der ifølge den adm. direktør også er flere og flere, der gør:

»For fem år siden kunne vi ikke sælge armbånd som dette i Danmark, men det går overraskende godt. Vi sælger meget mere i dag fra den dyre ende af vores produktion, end vi har gjort tidligere. Samtidig er vores dyreste produkter også blevet endnu dyrere.«

Væk med Janteloven
Udover at den økonomiske vækst, som de skandinaviske lande oplever i øjeblikket, har noget af skylden for firmaets succes, gætter Søren Lynggaard på, at folk samtidig har ændret attitude, hvad angår det at vise sin rigdom.

»Janteloven er på retræte. I dag er det i orden at vise, at man har penge nok ved at bære store smykker med masser af diamanter. Folk vil gerne bruge flere penge på noget, der er helt specielt, og det er håndlavede smykker,« fortæller han.

Mens han viser rundt i de mange små smykkeværksteder, hvor guldsmedene sidder bøjet over skinnende smykker og koncentreret placerer små diamanter i hullerne med en pincet, forklarer han, at mange stadig bliver overraskede, når det går op for dem, at smykkerne fra Ole Lynggaard stadig er håndlavede.

En af modellerne er en stor ring i hvidguld med 133 diamanter. Ringen er designet af Charlotte Lynggaard, og for guldsmedene tager det som regel over 30 timer at lave bare en enkelt af dem.

Næste generation
Tilbage på det midlertidige kontor, som Søren Lynggaard i øjeblikket må nøjes med, da det andet blev inddraget ved den seneste medarbejderudvidelse, prydes skrivebordet af dansk design fra både Bang & Olufsen og Jakob Jensen. Billederne af børnene er der også, og om de bliver næste generation af smykkefirmaet, vil tiden vise:

»Vi har da brugt både mine og Charlottes børn for nylig i en reklame for et nyt pingvin-smykke, som hedder My Friend, hvor 10 pct. af salget går til at bygge brønde i Afrika sammen med Børnefonden. Det, syntes de, var rigtig sjovt at være med til. Men om de kommer til at overtage firmaet en dag, ved jeg ikke. Det må de selv bestemme.«

BRANCHENYT
Læs også