Pc-giganter vil erobre voksende smartphone-marked

HP, Acer, ASUS og Dell hører normalt til i kategorien pc-producenter, men nu satser giganterne på smartphone-markedet. Og de har gode muligheder, vurderer IDC.

Når brands som HP, ASUS, Acer og Dell kommer på tale, tænker de fleste nok i først omgang 'pc-producenter.'

Men alle har de nu det tilfælles, at de også prøver kræfter med smartphone-markedet.

Mens HP og ASUS allerede har solgt smartphones i et stykke tid, har Acer netop bekræftet, at selskabet i næste måned vil lancere sin første smartphone ved 3GSM-messen i Barcelona.

Også pc-giganten Dell melder sig også snart under fanerne. Wall Street Journal skriver, at Dell er på vej med en serie smartphones, der vil køre på enten Android eller Windows Mobile-platformen.

Det lyder ikke som et helt urealistisk forretnings-eventyr, vurderer Brian Troelsen, teleanlytiker hos IDC.

"Smartphones bliver mere og mere en pc end en mobiltelefon, og de kender jo alt til, hvordan man bruger og udvikler pc'en - hvilke ønsker og behov, der er," forklarer Brian Troelsen.

IDC har tidligere spurgt 600 nordiske it-chefer om deres brug af mobiltelefoni i virksomhederne. Konklusionen var, at man forventer at brugen af den almindelige mobiltelefon i virksomhederne vil stagnere, mens brugen af smartphones i stedet vil stige.

"Det er klart, at nogle af de her spillere, som laver bærbare pc'er, også har set den her udvikling og nu gerne vil ind på markedet," lyder det fra IDC.

Det vrimler med producenter
Pc-producenter som Lenovo og Fujitsu Siemens har også eksperimenteret med smartphone-produkter, og blandt elektronikproducenterne gør det samme sig gældende hos Samsung, Panasonic, Phillips og LG.

Specielt LG har fået en del opmærksomhed med modeller som Viewty og Prada, og har i dag smartphone-produkter som et vigtigt forretningsområder.

Dermed kan de kendt smartphone-brands som Nokia, Blackberry og iPhone - sidstnævnte kommer som bekendt også fra en computer-producent - se frem til øget konkurrence. Selvom de nye spillere, der kommer fra pc-fronten, nok skal stjæle markedsandele, har også de traditionelle mobil-producenter visse fordele.

"Det er klart, at det tager noget tid at komme ind på markedet, og det viser sig også i mange tilfælde, at man er meget loyale over for eksempel Nokia. Der skal virkelig meget til at flytte folk," siger Brian Troelsen.

Med et stigende antal spillere på smartphone-markedet kan it-cheferne se frem til endnu flere valg-muligheder, når de skal forsøge at mobilisere medarbejderstaben.

Ifølge Brian Troelsen er valget dog i første omgang ofte baseret på det meget basale.

"Umiddelbart tror jeg, at de vælger det, der er lettest at styre. Jeg tror, at det vigtigste for en it-chef er, at der er en god platform til at kunne styre de her enheder, mens han ikke går så meget op i, hvilke features, der er i telefonerne - det er mere brugerne, der driver den udvikling," siger Brian Troelsen.

BRANCHENYT
Læs også