Danskerne overregistreres på nettet

Brugerne kan ikke vælge, hvor meget de vil registreres, og ofte stiller online-tjenester krav om unødvendige informationer. Der skal være mulighed for at sige fra, lyder det fra Forbrugerrådet.

Der er mange fordele og gode hensigter med den øgede digitalisering, men som forbrugernes vagthund sætter Forbrugerrådet hele tiden spørgsmålstegn, ved om det nu er godt nok.

Nu henstiller styrelsen til, at tjenester og services giver valgmuligheder i forbindelse med, hvilke personlige oplysninger brugerne skal indtaste for eksempelvis at oprette en Facebook-profil.

"Facebook er et eksempel på en tjeneste, der skaber værdi for rigtig mange brugere, men man bliver underlagt strenge krav om, at de personlige data man publicerer på siden, kan bruges til andre formål som eksempelvis markedsføring," siger Anette Høyrup, jurist i Forbrugerrådet.

"Holdningen i mange webfirmaer er ofte, at når vi nu har teknologien, så kan vil lige så godt indsamle hele gøgemøget, men her mener vi, at der skal være et reelt valg, så brugeren kan vælge til eller fra," siger hun.

"Det mangler rigtig mange steder."

Massiv overregistrering

..

BRANCHENYT
Læs også