Lufthansa er lun på Skandinavien

Tyske Lufthansa betragter Skandinavien som et af de vigtigste markeder i Europa, fastslår selskabets internationale direktør, Karsten Bentz.

De skandinaviske rejsende er vigtige kunder for Lufthansa, og markedet er af afgørende betydning for Lufthansa. Sådan lyder udmeldingen fra international direktør Karsten Bentz i et interview med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Budskabet kommer i kølvandet på massive spekulationer om et muligt Lufthansa-køb af SAS.

»Visse markeder er vigtigere for Lufthansa end andre. Vigtigst er Tyskland og Italien. Herefter kommer Skandinavien, Frankrig, Spanien og Storbritannien,« fastslår Karsten Bentz.

Han har ansvaret for Lufthansas aktiviteter uden for Tyskland. Og når det skandinaviske marked er så vigtigt for Lufthansa, skyldes det ikke befolkningens størrelse, men indbyggernes rejsemønster.

Internationalt orienterede
»Skandinaver er internationalt orienterede. De er globalt tænkende, de taler engelsk vældig godt og har mange aktiviteter ude i verden. Derfor er efterspørgslen efter rejser høj, og derfor er Skandinavien af større interesse, end befolkningens størrelse antyder,« siger Karsten Bentz.

Lufthansa er ikke selv meget aktiv i Skandinavien. Men det er der en god forklaring på, fastslår Karsten Bentz:

»SAS er en god partner i Skandinavien gennem vores samarbejde i Star Alliance. Derfor har vi ikke behov for at ekspandere og åbne egne flyruter selv,« siger han.

Lufthansa er yderst aktiv i den konsolidering, som foregår i europæisk luftfart i disse år. Hele branchen er i krise, og de flyselskaber, som ikke har en velpolstret bankbog, leder efter partnere. Derfor bliver der spekuleret i partnerskab mellem Lufthansa og stort set samtlige mindre flyselskaber i Europa.

»Vi vil tage en aktiv rolle i den konsolidering, som finder sted i europæisk luftfart. På den anden side har vi ikke travlt. Der skal være en strategisk logik, og ejerne skal have samme interesser som os. Vi er ikke interesseret i at købe flyselskaber - vi ønsker at købe adgang til markeder. Et køb skal skabe bedre muligheder for Lufthansa og skabe bedre muligheder for kunderne,« siger Karsten Bentz.

Den internationale direktør er klar over, at alene ordet Lufthansa giver mange europæere associationer i retning af tysk effektivitet, manglende charme og ingen fleksibilitet.

Et europæisk selskab
Men Lufthansa er ikke længere et tysk brand, fastslår Karsten Bentz:

»Tyskland er vores hjemmebase, vores arv, vores historie. Men vi opfatter os som et europæisk flyselskab; ikke et tysk. Vi tror ikke, at den tyske metode er den rette for resten af verden. Derfor har vi arbejdet meget med vores værdier og vores service. Vi ønsker at være et flyselskab med et menneskeligt ansigt og fleksibilitet. Det ligger ikke traditionelt i naturen af en tysk virksomhed. Vi har arbejdet meget på at give individuel service, og vores ønske er at blive det foretrukne flyselskab blandt europæiske rejsende,« siger han.

Af samme grund har Lufthansa ikke en køreplan, som bliver iværksat, hver gang Lufthansa køber et europæisk flyselskab.

Lokale løsninger
»Vi har ikke råd og planer til alle flyselskaber i verden. Vi tror på, at der er lokale løsninger for lokale flyselskaber. Derfor giver vi selvstændighed og lokal bestemmelsesret til de flyselskaber, vi køber. Målet er ikke at gøre dem til lokale afdelinger af Lufthansa, men at give dem fordelene af at være med i en stor familie,« siger han.

Derfor har eksempelvis Swiss fået lov til at beholde og udvikle sin egen identitet.

»Lufthansa stoppede flyvninger til Santiago og lod Swiss betjene den rute. Vores beslutninger skal træffes på grundlag af forretningsmæssig logik og ikke følelser. Derfor kan selskaber i Lufthansa-familien til en vis grad også få lov til at konkurrere indbyrdes,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også