SAS er klar til salg

Frasalg og omfattende besparelser gør SAS parat til et hurtigt salg. Lufthansa bekræfter sin interesse i det skandinaviske marked og sit ønske om at deltage i luftfartens opkøbsrunder.

Meget tyder på, at det skandinaviske luftfartsselskab SAS snart bliver overtaget af tyske Lufthansa.

SAS er med frasalg af datterselskaber og forhandlinger med medarbejderne om massive besparelser ved at gøre selskabet mere spiseligt for en køber. Samtidig udtrykker Lufthansa i et interview med Morgenavisen Jyllands-Posten sin klare interesse for det skandinaviske marked.

»Næst efter det tyske og det italienske marked er Skandinaven et af de vigtigste for Lufthansa,« siger Karsten Bentz, international direktør i den tyske flygigant.

Han afviser at udtale sig om de aktuelle spekulationer om et salg af SAS til Lufthansa, men han erkender, at der er hyppige samtaler på topniveau mellem de to selskabers ledelser. Samtidig har SAS ifølge Jyllands-Postens oplysninger været et punkt på dagsordenen på de seneste bestyrelsesmøder i Lufthansa.

Fart på rygterne i sommer
Rygterne om en snarlig fusion mellem SAS og Lufthansa tog fart i sommer, da SAS bekræftede, at selskabet på grund af krisen i luftfartsbranchen "undersøger strukturelle muligheder" og fører samtaler med flere andre selskaber i branchen.

Lufthansa har den finansielle styrke, som andre europæiske flyselskaber mangler. Selskabets seneste årsregnskab var det næstbedste i Lufthansas historie.

Lufthansa ejer 80 pct. af sine egne fly i modsætning til de fleste konkurrenter, som har leaset flyene. Derfor er Lufthansa ikke tvunget til at skulle aflevere en stor del af sin profit til internationale leasingselskaber.

Lufthansa er også klar
Også Lufthansa er klar til fusion, lyder det fra den tyske topchef:

»Vi ønsker at tage aktiv del i den konsolidering, som finder sted i europæisk luftfart, og det tema er et hyppigt emne på Lufthansas ledelsesmøder,« siger Karsten Bentz.

Ifølge Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, er et salg af SAS til Lufthansa det mest sandsynlige, ikke mindst fordi Lufthansas forretningsmodel med flere knudepunkter og selskaber med selvstændige brands passer godt til SAS:

»Hvis SAS får en ny og bedre aftale med medarbejderne om løn og arbejdstid, så er det en god anledning til at genoptage forhandlinger om fusion. Samtidig er SAS' aktiekurs lavere nu end i sommer, da SAS første gang bekræftede, at man overvejede strukturelle muligheder. Dermed vil Lufthansa eller et andet selskab både kunne få SAS billigere og med en lavere omkostningsprofil,« siger han.

Ifølge SAS' kommunikationsdirektør, Claus Sonberg, er både spareplan og frasalg afgørende for SAS, uanset hvem der måtte eje selskabet. Han ønsker ikke at kommentere, hvilken effekt de seneste måneders tiltag har på de samtaler, SAS fører med mulige fusionspartnere.

BRANCHENYT
Læs også