DSV styrer fortsat mod de store mål

Den danske transportkoncern her midt i en krisetid har fortsat lyst til at vokse, men først skal gælden betales ned.

DSV er klar til at til at vinde markedsandele i en tid, da presset på erhvervslivet også rammer dele af transportsektoren. Chefen for den danske transportgigant fastslår, at forretningsmodellen kan øge selskabets muligheder betydeligt i den aktuelle finanskrise.

Børsnoterede DSV udsender i marts årsregnskabet for 2008 og vil først til den tid komme med en egen forventning til 2009. Det ligger dog fast, at selskabets seneste melding til fondsbørsen - fra november om de første tre kvartaler af det afsluttede år - derfor er gældende. I den blev forventningerne til året fastholdt og indeholdt en ret optimistisk holdning fra DSV til den aktuelle situation.

Adm. direktør Jens Bjørn Andersen understreger, at DSV's aktuelle vurderinger om udviklingen langt fra kun tager udgangspunkt i situationen for dansk erhvervsliv. Danmark udgør nemlig kun ca. 15 pct. af DSV's samlede omsætning for transport:

»Det gør os stærke, at vi er bredt repræsenteret. Krisen påvirker selvfølgelig stort set alle lande i et eller andet omfang, men DSV er så forsvindende lille mange steder, at vi har en rigtig god mulighed for at udvikle os og skabe langt bedre resultater. Ud over mange lande er vi også i forskellige typer aktiviteter,« siger Jens Bjørn Andersen.

En anderledes strategi
Han understreger, at DSV's måde at drive forretning på i høj grad viser styrken i en tid med afmatning og krise i store dele af erhvervslivet. Strategien er nemlig i høj grad baseret på, at DSV betjener sig af underleverandører frem for at eje eksempelvis lastvogne. Eksterne vognmænd står for fragten af gods på landevej, mens DSV hyrer andre underleverandører til fragt via fly eller skib.

»Fordelen er, at vi ikke selv har den faste kapacitet. Det ville være forfærdeligt lige nu, hvis vi selv ejede lastbiler, fly og skibe, som vi skulle tage ansvar for. Vi er yderst komfortable med forretningsmodellen i denne situation. Et fald i volumen af gods, som skal flyttes, vil selvfølgelig spille ind, hvis vi ikke vinder markedsandele. Men DSV har tidligere vist, at vi kan tage markedsandele. Vi ser lige nu, at nogle kunder måske søger mod det sikre og de større aktører. Der er også aktører, som allerede er forsvundet ud af markedet, og andre som vil forsvinde. Den volumen skal vi nok tilbyde at tage vores del af,« mener Jens Bjørn Andersen.

Han understreger dog samtidig:

»Vi har hidtil sagt, at vi har modstået krisen. Tingene går dog så hurtigt, at det, som man troede var sandheden i går, i dag viser sig ikke at være det. Vi har aldrig oplevet, at fragtrater, oliepriser, valutakurser, erhvervslivets manglende evne til forudsigelser og afmatning på én og samme tid vender op og ned på tingene. Det er helt nyt for os, at alt er kastet op i luften, og vi ikke ved, hvordan det lander.«

Stor gennem overtagelser
DSV er gennem årene blevet stor gennem overtagelse af konkurrenter af forskellig størrelse. Blandt de store investeringer var Samson Transport for 11 år siden, DFDS DanTransport i 2000 og seks år senere den hollandske rival, Frans Maas.

I juni sidste år kom konkurrenten ABX i Belgien med i DSV. For en pris på 5,6 mia. kr. har den danske koncern overtaget ABX, der øger omsætningen med yderligere ca. 14 mia. kr. Sammenlægningen af aktiviteterne er i fuld gang, og den såkaldte integration kører ifølge koncernchefen efter planen.

Gælden skal ned
Jens Bjørn Andersen fastslår, at ABX betyder, at DSV nu skal bremse lidt med nye, store investeringer. I hvert fald for en periode. Fokus er nemlig nu på at få betalt gælden. Det kan godt ærgre ham lidt, da der netop nu er gode muligheder for billigt at overtage nødlidende selskaber i den internationale transportbranche:

»Men det vigtige er at få gælden bragt ned, og det har vi også aftalt med bankerne. Timingen i ABX-aftalen er måske særpræget, da vi købte i juni 2008 og påtog os en ny gæld, lige før den økonomiske krise tog til. Vi har finansieret det fornuftigt og er ikke bekymret for gælden, som dog skal ned. Handlen skete i en auktionsproces, og der var ikke andre muligheder end at slå til inden for den ramme, som vi på forhånd havde aftalt. Men det betyder, at vi på den korte bane vil fokusere på vores egen gæld. Det er selvfølgelig ærgerligt ud fra betragtningen om, at der nok vil dukke interessante muligheder op for opkøb. De, som har likviditet og adgang til penge, kan klart lave fornuftige opkøb nu. Det gælder ikke kun i vores branche men nok hele erhvervslivet.«

Stort er smukt
Jens Bjørn Andersen understreger dog, at udtrykket ”big is beautiful” - stort er smukt - fortsat er afgørende for DSV. Koncernen skal derfor i fremtiden stadig vokse gennem både opkøb og organisk vækst.

»Måske er der en grænse for, hvor store vi skal være i hvert enkelt land. Men selv i Danmark, hvor vi er fem-seks gange større end den næste, er der fortsat et stort potentiale. Selvom vi er store, er vi ganske små globalt, og markedsandelen i Europa er ikke meget stor.«

Jens Bjørn Andersen vil ikke ud med, hvor et fremtidigt opkøb - altså når gældsposten er reduceret - vil ske. DSV har nemlig ikke en klar strategi for det, da den slags handler pludseligt opstår. Han siger dog:

»Et land som Brasilien er meget spændende, og hele det afrikanske kontinent kan på sigt også blive interessant. Vi vurderer altid muligheden, når den opstår. Det er ikke altid så struktureret, da det er baseret på en aktuel udvikling.«

BRANCHENYT
Læs også