Så til søs med godset

Transportkoncernen har store forventninger til ejerskab i rederiet DFDS.

Overtagelsen af en betydende ejerandel i rederiet DFDS får ingen indflydelse på strategien i DSV. Transportkoncernens chef, Jens Bjørn Andersen, siger, at den stadig vil afstå fra selv i stor stil at eje værdier som lastbiler, færger og fly.

Blandt aktieanalytikere og andre har der ellers siden offentliggørelsen af aftalen om halvdelen af JL-Fondets aktiepost i DFDS været gisninger om, at det kan betyde et sporskifte for DSV. Men adm. direktør Jens Bjørn Andersen fastslår:

Uændret strategi
»Det kommer vi aldrig til at gå på kompromis med. Aftalen om DFDS betyder ingen som helst ændring i strategien om, at vi ikke selv i stor stil skal eje de transportmidler, som bruges til fragten.«

Gennem en byttehandel får JL-Fondet en aktiepost på ca. 5 pct. i DSV - svarende til aktier for ca. 700 mio. kr. Til gengæld får transportkoncernen halvpart i et nyt selskab, som står for JL-Fondets aktiepost på 56 pct. i det børsnoterede fragt- og passagerrederi DFDS.

En stor mundfuld
DSV overtog tilbage i 2000 rederiets aktiviteter for landtransport, DFDS DanTransport:

»Vi kiggede da også på at købe hele DFDS, men havde ikke muligheden rent økonomisk. Det, vi købte, var trods alt fire gange større end os selv. En gigantisk mulighed for DSV, som da påtog sig en gæld på 5,5 mia. kr. Men vi har altid anerkendt DFDS for ideen om at samle sø og land i én enhed. Det har en hel række fordele, som vi nu får igen,« mener Jens Bjørn Andersen.

Han understreger samtidig, at DFDS ikke med aftalen bliver del af DSV's daglige forretning:

»Vi får hver tre mand i bestyrelsen, hvor Kurt K. Larsen fra os bliver formand de første to år. Det er en god model og vil skabe bedre resultater i DFDS. Men rederiets egen ledelse fortsætter. Det er i bestyrelsen, at forandringerne sker.«

Mere til havs
Jens Bjørn Andersen fastslår, at den trængte infrastruktur i Nordeuropa gør, at det er oplagt at lægge mere godstransport fra landevejen til skibe. Også derfor er aftalen gunstig for DSV:

»Vi får helt klart et incitament til at lægge en større volumen af gods ind i rederiet og kan udnytte hinandens kapacitet bedre end tidligere. Vi knytter en af de vigtigste transportører til os, mens vi som en af DFDS vigtigste kunder kommer tættere på dem,« mener Jens Bjørn Andersen.

BRANCHENYT
Læs også