Vognmænd under pres

Krisen rammer hårdt hos dele af DSV's underleverandører.

Den økonomiske krise påvirker nu for alvor dele af transportbranchen, hvor også vognmænd og virksomheder har måttet give op. Antallet af konkurser i erhvervslivet er generelt stærkt stigende, og transporterhvervet tegner sig for en del af disse.

Benhårdt
Giganten DSV er en storkunde for vognmænd i ind- og udland, da selskabet i høj grad bruger underleverandører til at løse transportopgaverne. Koncernchefen, Jens Bjørn Andersen, fastslår, at han og DSV meget nøje følger udviklingen i branchen.

»Det er mentalt vanskeligt at presse leverandører for meget. Men vi er nødt til at være hårde. Også i en tid som denne. Hvis vi ikke presser, gør andre det. Omvendt forsøger vi selvfølgelig altid at have en anstændig tilgang. De leverandører, som var loyale over for os, da tingene gik helt anderledes, hjælper vi måske en lille smule mere, end vi ellers vil gøre. Men hvis vi sidder passivt tilbage, spiller konkurrenter os af banen. Det er et benhårdt game,« siger adm. direktør Jens Bjørn Andersen.

Krative vognmænd
Han er dog ikke bekymret for, at DSV kan komme til at mangle leverandører.

»Mange vognmænd har været dygtige og kreative til at lave fleksible aftaler med leasingselskaber og andre, som gavner dem nu. Hvis den danske vognmandsbranche ikke er konkurrencedygtig, forsvinder den, da den internationale konkurrence er hård.«

Dramatisk marked
Han erkender, at det seneste halve års udvikling har vendt og op ned på mange ting.

»Inden for både sø- og landevejstransport var der for et par år siden store kapacitetsproblemer. Både rederier og vognmænd har derfor bestilt masser af nyt materiel, fordi de ikke kunne få transporteret godset. I 2006 kunne op mod 10 pct. af al godsvolumen i Danmark ikke blive flyttet, da der intet materiel var. Det satte fart i investeringerne - men med lange leveringstider. Nu er tendensen stik modsat. Volumerne er faldet, og kapaciteten samtidig vokset. Derfor er der pres på fragtraterne - både luft, sø og bil. Det er et relativt dramatisk marked, som alle skal agere i,« mener Jens Bjørn Andersen.•

BRANCHENYT
Læs også