Salget af elektronik dykker

10 års vækst i salget af forbrugerelektronik er bremset. Omsætningen faldt med 12 pct., men de store kæder klager ikke.

Salget af forbrugerelektronik og hårde hvidevarer er hårdt ramt af den bratte økonomiske opbremsning. Omsætningen faldt sidste år med omkring 12 pct., fordi forbrugerne brugte færre penge på tv, hi-fi, køleskabe og komfurer.

Det store dyk kom i de sidste måneder af 2008, da den globale økonomiske nedtur for alvor blev blotlagt. I 4. kvartal sidste år faldt omsætningen med hele 20 pct., og det trak året i et markant minus.

»Det er hårdt derude, og det sidste kvartal var en barsk periode,« siger Søren Bach, adm. direktør i Elbodan, der bl. a. står bag Expert-kæden samt Punkt 1.

Har det bedre end andre
Han tilføjer, at Elbodan, som har norske ejere, er mindre påvirket af krisen end branchen som helhed. Expert ændrede prisstrategi i forsommeren med fokus på lavere priser, og det holdt tilsyneladende omsætningen oppe. Salget af hvidevarer er koncentreret hos Punkt1, som også er sluppet godt gennem afmatningen.

Elbodan købte i efteråret elektronikkæden Merlin, der blev det første offer for konkurrencepresset. De islandske ejere løb tør for penge, og Elbodan overtog de fleste af butikkerne, som siden er blevet en del af Expert.

Også hos Elgiganten, som er en af branches store aktører, er optimismen i behold.

»Vi mærkede en afmatning i oktober, men vi fik et tilfredsstillende salg i julen, fordi vi satte priserne ned. Vi har øget salget af de fleste varegrupper, og vi har haft en fornuftig start på 2009 med en vækst i salget,« siger Jesper Boysen, adm. direktør i Elgiganten.

De store varehuse har tidligere oplyst, at de haft et fald i salget af forbrugerelektronik, som bidrager til en stor del af omsætningen i bl.a. Bilka, Føtex og Kvickly.

10 års vækst
Omsætningen ved salg af radio og tv samt anden forbrugerelektronik faldt sidste år med 1,1 mia. kr. efter 10 år med konstant vækst og omsætningsrekord i 2007 på 9,3 mia. kr.

En del af forklaringen er dog, at priserne faldt i løbet af året. Antallet af solgte produkter steg nemlig. De faldende priser skyldes dels den skærpede konkurrence i branchen, dels den teknologiske udvikling, der har gjort mange varer billigere.

Antallet af solgte fladskærme, som udgør størstedelen af det samlede salg af forbrugerelektronik, passerede således 600.000 apparater.

Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, BFE, forudser, at 2009 bliver et vanskeligt år for branchen.

»Vi forventer et mindre fald i omsætningen, mens stykantallet fortsat vil stige,« siger Allan Bugge, direktør i BFE.

BRANCHENYT
Læs også