Microsoft slår ikke Google af pinden

Microsofts søgemaskine Kumo vipper ikke Google af pinden, hvis den kommer til at ligne Google. Til gengæld er Google-søgningerne blevet meget dårligere de seneste par år, mener internet-professor.

Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Google sidder så tungt på søgemaskine-markedet, at virksomheden synes umulig at vippe af pinden - eller i det mindste bare ryste pinden under den mægtige søge-fugls klør.

Det ved Microsoft selvfølgelig bedre end nogen anden, men det forhindrer ikke verdens største softewarefabrikant i at annoncere sin nye søgemaskine Kumo.

I en tale på en teknologikonference for nylig, kunne Googles topchef, CEO Eric Schmidt, fortælle, at han langt fra anser kampen om søgemaskine-markedet for vundet, skriver Internetnews.com.

Det mener han på trods af det faktum, at Google på det nærmeste er blevet synonym med det at søge på nettet. Over 80 procent af verdens internet-brugere bruger Google som deres søgeredskab.

"Det lader til, at folk meget hurtigt vil flytte fra en søgemaskine til en anden. I dag bruger et flertal faktisk flere end én søgemaskine, og selvfølgelig arbejder Microsoft hårdt på at bygge en konkurrerende søgemaskine (til Google, red.)," sagde Eric Schmidt.

Eric Schmidt frygter som sådan ikke konkurrencen, siger han, men er betænkelig ved Microsofts muligheder for at udnytte virksomhedens monopollignende status til at styre forbrugernes valg af søgemaskine.

"Alt, der handler om, at Microsoft eliminerer det frie forbrugervalg med hensyn til søgemaskiner og browsere, er bekymrende," siger Google-chefen. Spørgsmålet er, om Google har noget at frygte fra Microsoft. Ganske vist er Microsoft tidligere blevet dømt for at misbruge virksomhedens unikke markedsposition.

Men hvis Microsoft præsenterer forbrugerne for en søgemaskine, der kan det samme som Google, skal Steve Ballmer og co. ikke forvente at blive internetbrugernes foretrukne.

Det mener Danmarks internet-professor Niels Ole Finnemann fra Århus Universitet, hvor han leder af Center for Internetforskning

"Man kan ikke slå Google af pinden med Google-metoder. Man er nødt til at have et nyt koncept for, hvordan der søges," siger han.

Han understreger, at han ikke er bekendt med Microsofts strategi for sin søgemaskine, men han tvivler trods alt på, at Kumo ligefrem skal ryste Google.

"Man skal nok snarere se det som en nødvendig del af den samlede Microsoft-strategi, også at kunne tilbyde denne ressource. Den skal understøtte og opretholde deres andre aktiviteter, selvom jeg selvfølgelig ikke kan vide, hvad de tænker i Microsoft. Men de kan jo ikke leve med, at deres egne medarbejdere bruger Google," siger Niels Ole Finnemann.

Google har nået grænsen

..

BRANCHENYT
Læs også