Indkøbsgigant vokser uanset vindretningen

IBX, der i 2008 formidlede indkøb for 89 milliarder kroner, er i den heldige situation, at kunderne kommer, uanset om der er højkonjunktur eller det modsatte.

På trods af den verdensomspændende smalhans formår IBX, der gør sig inden for tjenester og løsninger til e-indkøb, fortsat at øge såvel omsætning som indtjening.

"Når der højkonjunktur i markedet og samfundsøkonomien, så er der en tendens til at investere - også på indkøbssiden, og så snart der er lavkonjunktur, fokuserer virksomhederne på at effektivisere, og der er vi også interessante."

Sådan forklarer Mads Fischer Rasmussen, der blev landechef for IBX for et år siden, den attraktive markedsposition, IBX befinder sig i.

Indkøb er en kæmpe post
Indkøb udgør 40 til 60 procent af en virksomheds omsætning og spiller derfor en vigtig rolle, når der skal spares penge.

"I løbet af 2008 konsoliderede vi vores position på vigtige markeder i Nordeuropa. Den økonomiske situation er en udfordring, men den åbner også for nye muligheder," siger Leif Bohlin, administrerende direktør, IBX.

IBX sparkede både omsætning og indtjening i vejret i 2008. Eksempelvis steg EBITDA (resultat før renter, skat og af- og nedskrivninger) fra 20,4 millioner kroner til 29,5 millioner svarende til 44 procent.

Overskuddet steg med tæt på en faktor tre fra 1,7 millioner kroner til 4,8 millioner kroner, mens omsætningen landede på 213 millioner. I alt løb syv millioner transaktioner gennem IBX's systemer modsvarende indkøb til en værdi af 89 milliarder kroner.

Kontor i ni lande
Udover at konsolidere sin position på eksisterende markeder som Sverige, Tyskland og Storbritannien har IBX kastet ressourcer efter nye kontorer i Italien og Benelux-landene.

I dag opererer IBX i ni lande i Europa og laver indkøbsløsninger for kunder i 90 lande på verdensplan. Selskabet blev etableret i Sverige i 2000 og åbnede i Danmark året efter i 2001.

I årets løb har IBX genforhandlet og forlænget kontrakter med eksisterende kunder som for eksempel LEGO, SEB og Deutsche Post. Desuden har vundet nye kunder heriblandt ALK-Abelló og Allianz.

BRANCHENYT
Læs også