Skat: "Vi har givet forholdsvis god service"

Trods nedbrud og lange svartider mener Skat, at der er blevet ydet en god service i forbindelse med årets skatteopgørelser.

Martin Kierstein

For blot et par år tilbage kunne man altid se en kø foran banken den første i måneden. I dagene op til jul i sidste år var der som altid stress på Storebæltsbroen.

Men på nettet forventer borgerne, at tingene er klar her og nu, og der skal ikke mange sekunder til, før brugeren bliver irriteret på en hjemmeside, hvis den ikke viser tegn på liv.

Det har været tilfældet med Skat.dk i den seneste uge.

Alligevel er Skat godt tilfreds.

"Vi har givet en forholdsvis god service for brugerne i år. Vi kan ikke ud fra en driftsøkonomisk betragtning købe maskiner, der står halvtomme det meste af året," siger Søren Kjær Jensen, kontorchef i Skat.

"Jeg medgiver gerne, at vi har haft udfald. CSC, der er vores leverandør, har hele tiden folk til at kigge på trafikken. Vi mener, at vi har et setup lige nu, der virker meget stabilt. Men det kan sagtens være, at vi oplever, at der stadig vil være folk, der oplever lange svartider."

Fremtidige løsninger
Man er i Skat gearet til, at 50.000 brugere skal kunne logge på i timen, hvilket i nogle peak-perioder har været for lidt.

For de borgere, der forgæves har måttet vente på en offentlig service, er der måske håb i fremtiden.

"Vi skal gætte på folks ændrede adfærdsmønstre. Altså skal vi spå om, hvor mange mennesker, der vil benytte sig af vores online-services. Vi evaluerer selvfølgelig på forløbet her," siger Søren Kjær Jensen.

"Det er en del af den årlige evaluering, når vi skal se på, hvordan vi kan blive bedre næste år. Vi har hele tiden fulgt med i udviklingen, og vi vil da også se på mængden af datakraft, vi har til rådighed. Vi har allerede skaleret op."

Et muligt alternativ til at købe faste løsninger kunne være brugen af cloud computing. Men det har man ikke planer om at bruge i Skat.

"Vi har ingen konkrete overvejelser om cloud computing på nuværende tidspunkt, men det kan godt være, at man kan kigge konkret på mulighederne, når vi har færdigevalueret det her forløb," siger Søren Kjær Jensen.

Skat.dk havde i torsdags vist 1,4 millioner årsopgørelser, hvoraf Skat selv mener, at 80 procent er unikke. Det vil sige, at en million danskere har været online for at se deres årsopgørelser.

Sidste år var der tre millioner opslag på årsgørelser, og Skat forventer ud fra de nuværende tal, at der vil være i omegnen af 3,5 til fire millioner opslag på årsopgørelser i år. Men brugerne af den offentlige it har måske haft for høje forventninger til den.

"It er en usynlig teknologi. Det er ikke ligesom ved Storebæltsbroen, hvor man har kunnet se brobisserne kæmpe mod vind og vejr for at bygge den, og hvor man fysisk kan se, at der er trafikprop," siger Peter Bøgh Andersen, professor i forståelig teknologi ved Aarhus Universitet.

"Folk har en helt anden opfattelse af de brobisser, der byggede Storebæltsbroen end de programmører, der sidder om natten og kæmper med at få en programkode til at virke. It-programmering er ikke noget, man laver en film om."

De offentlige it-systemer har haft deres problemer at se til den seneste uge.

Borgerne forventer en offentlig service, der fungerer upåklageligt, og hvis den ikke gør det, så er der med det samme klager fra brugerne.

"Når folk ikke kan se de vanskelligheder, der er ved it, så er det svært for dem at forstå, hvorfor at de lige pludselig skal vente et minut eller mere på, at en hjemmeside vises frem," siger Peter Bøgh Andersen.

BRANCHENYT
Læs også