Mobilen slår pc'en i kommunikation

På verdensplan har mobiltelefonen den klart største andel beskeder af alle elektroniske kommunikationsmidler. Vi vil se få, store mobil-mastodonter på indholdssiden om få år, spår analytiker.

mobiltelefonen den klart største andel beskeder af alle elektroniske kommunikationsmidler.Foto: JP Foto: Jyllands-Posten

E-mail fra en stationær computer var i mange år den ukronede konge af al elektronisk kommunikation, men den tidligere mester må nu se sig slået af ungdommens nævenyttige præferencer.

Mobiltelefonen har indtaget en suveræn førsteplads som det mest populære elektroniske kommunikationsmiddel i verden.

Ifølge analysebureauet TNS kommer 74 procent af alle elektroniske beskeder fra en mobiltelefon, hvilket ikke mindst skyldes sms'eriet fra unges mobiler.

Oven i købet er andelen af beskeder fra mobiltelefonerne vokset, da de sidste år "kun" udgjorde 59 procent af al elektronisk kommunikation på verdensplan.

Det skriver TNS på sin hjemmeside.

U-landene trækker læsset
Det er især u-landenes heftige brug af mobilservices, der banker mobiltelefonen ind på den klare førsteplads, selv om e-mail sendt fra en pc stadig er en mest benyttede teknologiske kommunikationsform i den vestlige verden.

"Mens mobiltelefoner langsomt tager bruger-andele fra services i I-lande, ser vi på de voksende markeder, at forbrugerne helt hopper over de traditionelle elektroniske værktøjer og direkte til mobilen," lyder det fra Sector Development Manager Sam Curtis fra TNS Technology på analysehusets hjemmeside.

Men også i den industrielle del af verden begynder mobilen at kile sig ind som et stadig vigtigere kommunikationsværktøj. 69 procent af de nordamerikanske borgere, der benytter mobilen til at sende mails, benytter den til at maile med hver dag, og 40 procent af alle japanske mails kommer fra en mobiltelefon.

Nye teknologier vinder frem på mobilen
Også nye teknologier som mobile instant messaging (MIM) giver mobiltelefonen næring til vokseværk som den mest benyttede kommunikationsplatform på verdensplan. 13 procent benytter MIM, mens det tal lå på otte procent sidste år.

Alene i Kina benytter 16 procent af alle mobilbrugere MIM, der står for 27 procent af alle elektroniske beskeder i milliardrepublikken. I USA er det tale endnu højere med 17 procent af mobilbrugerne, der dog kun står for fem procent af alle e-beskeder.

"Den måde, forbrugerne kommunikerer på, forandrer og udvikler sig. Der findes ikke ét firma, der kan sige, at det har sat sig effektivt på alle trends og kan levere alle kommunikationsformer til forbrugerne. Når man ser på markedspotentialet vil det nok forandre sig inden længe," siger Sam Curtis fra TNS Technology.

BRANCHENYT
Læs også