Chefer flygter fra SAS

Topcheferne i SAS Danmark står i kø ved udgangen for at komme væk. Siden centraliseringen af magten i Stockholm har fem danske topchefer sagt op.

Foto: SAS

En ny strategi for SAS, der centraliserer magten hos adm. direktør Mats Jansson i Stockholm, får de danske topchefer til at søge væk.

Udover tidligere adm. direktør for SAS Danmark Susanne Larsen har også kommunikationsdirektør Anne Bove-Nielsen og produktionschef Niels Hemmingsen sagt op.

Senest har salgs- og marketingdirektør Lars Bording og direktør for commerciel planning Lise Thorsted valgt at forlade koncernen.

»Efter 40 år synes jeg ikke, jeg kunne finde et bedre tidspunkt end nu, da SAS alligevel står over for store ændringer,« sagde Susanne Larsen, da hun forlod selskabet.

Opgaven er løst
»Jeg oplever, at min opgave er løst. Jeg blev ansat til at udvikle en strategisk kommunikationsfunktion i et selskab, som ophører med at eksistere den 1. april,« siger Anne Bove-Nielsen, kommunikationsdirektør indtil udgangen af april.

»Jeg gik ind i SAS som en del af SAS Danmarks direktion med et klart defineret bundlinjeansvar. Nu har man - hensigtsmæssigt - valgt at organisere det på en anden måde. Derfor har jeg vurderet, at der ikke er den samme tyngde i jobbet og valgt at sige farvel til SAS,« siger Lars Bording i forbindelse med sin opsigelse.

Både Lars Bording, Anne Bove-Nielsen og Susanne Larsen forlader SAS uden at have et andet job på hånden.

Den nye SAS-strategi hedder "core SAS" og går ud på at koncentrere selskabet omkring den skandinaviske kerne.

Desuden vil SAS fremover fokusere på erhvervskunderne, og de nationale SAS-selskaber skal nedlægges og organisationen fremover styres fra Stockholm.

Dansk selskab er væk
Dermed er det selskab, som de danske SAS-medarbejdere blev ansat i, reelt forsvundet. Ansvaret for strategi, bundlinjen og selskabets konkurrenceevne bliver fremover fjernet fra det danske selskab og placeret i hovedkontoret.

Den seneste opsigelse fra Lars Bording bliver beklaget af Robin Kamark, chief marketing og sales officer i SAS.

»Lars har spillet en meget aktiv rolle i den forandringsproces, som SAS har været igennem på den kommercielle side. Han er en dygtig leder med stor gennemslagskraft, og han er kendetegnet af at være drivende og har leveret flotte resultater på både salgs, brand- og marketing siden,« lyder det.

BRANCHENYT
Læs også