Microsoft taber på søgemarkedet

Microsofts andel af internetsøgninger i USA faldt til det laveste i 12 måneder, viser Comscores rapport over internetsøgninger for februar.

Arkivfoto

Computerworld News Service: Comscores undersøgelse viser, at Microsoft i februar havde 8,2 procent af alle søgninger i USA, hvilket er et fald fra en andel i januar på 8,5 procent, og er den laveste andel i 12 måneder ifølge analysefirmaet.

Resultaterne, som IDG News Service har set og fået bekræftet af Comscore, viser, at Google også i februar stod stærkt med 63,3 procent af alle søgninger i USA, hvilket er en stigning på 41,6 procent i forhold til samme måned sidste år.

Yahoo klarer sig også godt på andenpladsen med 21 procent af de amerikanske søgninger i februar, hvilket er en andel, der kun har haft små udsving på få procentpoint siden september sidste år. Yahoos andel af søgninger er vokset 26 procent i forhold til februar 2008.

Ask.coms andel af søgninger er ifølge Comscore forbedret en smule i februar. Virksomhedens andel lå på 4,1 procent, hvilket udgør en let stigning fra 3,9 procent i januar.

AOL, som tirsdag offentliggjorde at have lokket Tim Armstrong fra sit job som president of Americas hos Google til at blive ny bestyrelsesformand og CEO hos AOL, oplever et næsten alle tiders lavpunkt med kun 3,9 procent af søgninger i USA.

Ifølge Comscore steg det gennemsnitlige antal af søgninger i USA med 32,6 procent i forhold til februar sidste år. Steve Ballmer fortalte sidste måned i et finanstelefonmøde, at han ikke var alt for bange for Google, når det kommer til internetsøgning og -annoncering i USA, da dette er et af søgegigantens "svageste markeder" set i forhold til Europa, hvor det "kun handler om Google".

Han gør dog måske klogt i at genoverveje dette standpunkt, da Google fortsat står så stærk som nogensinde som den foretrukne søgemaskine blandt amerikanske internetbrugere.

Ballmer erkendte, at Microsofts svage markedsandel mod Google "ikke kommer til at ændre sig lige med det samme." Han henviste dog til virksomhedens udnævnelse i december af den tidligere leder af søgning og annoncering hos Yahoo Qi Lu som ny president of online services, som blot en enkelt faktor, der burde hjælpe til at skabe vækst i Microsofts søgningsandel og derefter inden for online-annoncering.

Fisker stadig efter Yahoo
Microsoft afslørede også i sidste måned efter flere måneders rygter, at virksomheden er i gang med internt at teste en ny søgemaskine ved navn Kumo, som med tiden vil blive kernen i Live Search.

Microsoft udviklede Kumo med semantisk søgeteknologi, der blev erhvervet sidste juni fra startup-virksomheden Powerset. Powerset udviklede en teknologi, der forsøger at forstå den generelle betydning af, hvad folk skriver i en søgning, og søgeresultaterne er baserede på denne forståelse.

Steve Ballmer har konsekvent givet udtryk for, at Microsoft stadig er interesseret i en eller anden form for samarbejde med Yahoo om at forbinde de to virksomheders onlinesøgnings- og -annonceringsstrategier, hvilket Microsofts chief operating officer, Kevin Turner, gav genlyd af i en rapport, der netop er blevet offentliggjort.

Men når nu Yahoos andel af søgemarkedet virker stabilt, er det ikke sikkert, at virksomheden under ledelse af den ny CEO, Carol Bartz, er lige så opsat på at indgå en aftale, som Microsoft er.

Oversat af Thomas Bøndergaard

BRANCHENYT
Læs også