Analytiker: IBM og Sun er et mærkeligt match

Sun Microsystems er ikke det mest oplagte indkøbsobjekt for IBM, vurderer IDC-direktør Per Andersen. De kulturelle forskelle er simpelthen for store, lyder vurderingen.

IBM kigger i disse dage sultent på Sun Microsystems.

Big Blue er nemlig klar til at kaste næsten 38 milliarder kroner på spisebordet for at kunne sætte tænderne i konkurrenten, der i 2000 blev vurderet af Forbes til at være over 1.000 milliarder kroner værd.

Administrerende direktør Per Andersen fra analysehuset IDC Nordic peger på, at IBM fra den tilknappede og forretningsorienterede amerikanske østtysk måske kan kløjes i købet af Sun Microsystems, der er stiftet på den tilbagelænede amerikanske vestkyst.

Ikke, at et eventuelt Sun-køb er decideret fejlernæring for IBM, men andre selskaber ville nok glide noget nemmere ned.

"IBM og Sun minder om hinanden på rigtig mange områder, men kulturelt er de to firmaer helt forskellige. IBM er kæmpe-organisation med vægten lagt på forretningen, mens Sun er en slank virksomhed med fokus på innovation og state-of-the-art-teknologi," forklarer Per Andersen til Computerworld.

Han understreger, at Sun traditionelt set har en endog meget trofast kundekreds, der nærmest sværger til Sun på samme måde som flere yngre it-folk har lovet it-firmaet Apple evig troskab som tak for iPod'en, iPhone'en og diverse pc'er.

"På den måde er Sun ikke det logiske valg for IBM, fordi Sun har en mere livsfilosofisk tilgang til teknik. Derudover får IBM også et storage-stedbarn med i handlen og må snart gøre op med sig selv, om virksomheden ønsker at være et storage-firma eller ej," fastslår Per Andersen.


Fællesfront mod Microsoft

..

BRANCHENYT
Læs også