Firmaer reklamerer med fyrede

Med avisannoncer, radiospots og charmebesøg hos nabovirksomheder prøver kriseramte virksomheder at hjælpe deres fyrede medarbejdere videre i job.

LM Glasfiber. Foto: Holger Bundgaard.

Den bølge af fyringsrunder, der skyller ind over Danmark, får idérigdommen til at spire blandt arbejdsgiverne. En række virksomheder griber nu til utraditionelle midler, når de efter en massefyring prøver at hjælpe de fyrede videre til et nyt arbejde. Det er ikke længere nok med et jobsøgningskursus eller tilskud til psykolog efter afskedigelsen, lyder det fra flere virksomheder.

En af dem er LM Glasfiber, der netop har lavet en reklamekampagne i Syd- og Sønderjylland. Gennem avisannoncer og radiospots med ordlyden ”Har du brug for gode folk?” prøver virksomheden at få andre arbejdsgivere til at få øjnene op for de fyrede medarbejdere på LM Glasfiber:

»Målet er at få andre virksomheder til at gå ind på vores kampagnesite, hvor vi sammen med Stepstone har lagt medarbejdernes CV'er ind, som andre så kan søge blandt. Vores håb er, at det kan afbøde nogle af de negative konsekvenser for dem, vi har sagt farvel til,« siger kommunikationsdirektør Steen Brovst Nielsen.

LM Glasfiber, der i januar måtte fyre 420 medarbejdere, har allerede fået flere henvendelser fra andre arbejdsgivere på baggrund af kampagnen, men har endnu ikke overblik over den samlede effekt.

De bedste anbefalinger
I IC Companys, der for nylig måtte fyre 60 medarbejdere på grund af dalende salg, har man også indrykket annoncer i landsdækkende dagblade. I annoncen beskriver virksomheden profilerne på de fyrede og påpeger, at de ”forlader IC Companys med de bedste anbefalinger”:

»Vi gør det, fordi vil gerne vil være med til at få genplaceret så mange af vores folk som muligt,« siger Thomas Rohold, der er IR-manager i virksomheden.

Slagterigiganten Danish Crown, der for nylig måtte lukke slagterierne i Holstebro og Rødding, har også tænkt nyt i forhold til at hjælpe de 900 fyrede medarbejdere, siger personaledirektør Jan Winther:

»Vi har blandt andet ansat en jobbankbestyrer, som skal lave en række tiltag. Vedkommende er meget aktiv med at ringe rundt til andre virksomhederfor at anbefale medarbejdere - eller sågar tage tre-fire fyrede medarbejdere med i bilen og køre hen til en anden virksomhed i lokalområdet for at præsentere dem,« siger han.

Han mener, at indsatsen er årsagen til, at Danish Crown ikke længere oplever strejker i forbindelse med slagterilukninger.

Goodwill
Ifølge Flemming Ibsen, lektor og arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, gavner den ekstra indsats ikke kun de fyrede medarbejdere, men også virksomheden selv:

»Når en virksomhed på denne måde hjælper medarbejderne videre, så giver det virksomheden god omtale og goodwill blandt medarbejderne. Det gavner virksomheden, som måske skal bruge medarbejderne igen, når efterspørgslen vender tilbage,« siger han.

I regeringen glæder beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) sig over virksomhedernes opfindsomhed:

»Jeg glæder mig over, at der er virksomheder, der prøver at hjælpe fyrede folk videre ved for eksempel at indrykke annoncer, hvor de anbefaler medarbejderne. Den anbefaling kan være værdifuld for medarbejderne,« siger ministeren.

BRANCHENYT
Læs også