Mærsk klar med ny strategi

Den værste storm nogensinde for containerskibsfarten får Mærsk til at kommandere alle mand på dæk og reducere omkostningerne med mere end 5 mia. kr.

Skibsreder Nils Smedegaard Andersen, A.P. Møller-Mærsk. Foto: Torben Stroyer Foto: Torben Storyer

For første gang siden den moderne containerskibstrafik begyndte at tage fart i 1970erne, bliver der i år færre containere at sejle med. Langt færre, og det gør ondt på verdens største containerrederi, A.P. Møller - Mærsk.

Årsregnskabet for 2008 overgik forventningerne, men 2009 tegner barskt især for containerdivisionen Maersk Line, som svarer for 47 pct. af omsætning.

Det bratte fald i verdenshandelen har alene i de seneste tre måneder betydet et fald i Kinas eksportvolumen på hen ved 20 pct., hvilket er så hurtigt og voldsomt, at A.P. Møller - Mærsk ikke har kunnet nå at tilpasse sig en ny virkelighed, erkender skibsreder Nils Smedegaard Andersen.

Sejler i rutefart

..

BRANCHENYT
Læs også