Finansfokus - tirsdag

Som rosinen i pølseenden er DSV tirsdag det sidste C20-medlem med regnskab for 2008, som fremlægges blot en måned inden selskabets tal for første kvartal.

Transportsektoren er typisk hårdt presset i lavkonjunktur, og det har ikke været anderledes denne gang, så i sporene på de store udsalg af transportaktier er DSV-aktien også hældt ud af porteføljerne. Over det seneste år er DSV-aktien faldet knap 50 pct. Den seneste to ugers optimisme har dog understøttet DSV-aktien, og løftet den væk fra bundkursen i 37 kr. til 45 kr. Senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank hæfter sig ved, at DSV's forretningsmodel adskiller sig klart fra branchens, da DSV typisk ikke ejer lastbiler og skibe.

- Den meget aktiv-lette model giver DSV fordele ved en konjunkturnedgang, da DSV har få faste omkostninger og derfor forholdsvis let kan tilpasse sig markedssituationen. Det har dog ikke begrænset udsalget af DSV-aktierne, og aktien ser derfor meget attraktiv ud på nuværende kursniveau, vurderer Jacob Pedersen, som har en købsanbefaling på aktien. Han bemærker, at den voldsomme opbremsning i den globale økonomi i fjerde kvartal ventes at trykke DSV's kvartalsomsætning, og her ser analytikeren risiko for, at den organiske vækst har været negativ med 4-5 pct...

BRANCHENYT
Læs også