Mærsk sparer CO2 ved langsom sejlads

1 mio. dollar om året pr. skib og 10 pct. lavere udledning af CO2. Det er de konkrete besparelser, der kommer ud af et forsøg, Maersk Line har gennemført med langsom sejlads - såkaldt slow steaming.

Foto: Colourbox Foto: Colourbox

Containergiganten har udfordret motorbyggernes konventioner om, hvor langsomt containerskibe kan sejle, og det viser sig, at farten faktisk kan halveres uden større problemer, oplyser Ole Graa Jakobsen, der er senior general manager for teknisk service i A. P. Møller-Mærsk, til RB-Børsen.

- Langsom sejlads betyder, at vi får den fulde fleksibilitet, så skibet til enhver tid kan sejle den optimale fart på alle strækninger på rejsen. Dermed kan det komme frem præcis på det tidspunkt, det skal. Hvis det kommer for tidligt, har det brugt for meget brændstof, for det koster penge at sejle stærkt, forklarer Ole Graa Jakobsen.

Eksperimenteret

..

BRANCHENYT
Læs også