SAP satser stort på business intelligence

Ny dansk EMEA-direktør skal indfri ambitionen om, at business intelligence skal stå for en stor del af væksten hos ERP-kæmpen SAP i 2009.

SAP oplever i lighed med andre udbydere af business intelligence-løsninger en markant stigning i efterspørgslen på business intelligence.

Få måneder inde i 2009 har SAP allerede fået markant flere forespørgsler på BI og har solgt flere BI-løsninger end i hele 2008.

SAP's samlede softwareforretning voksede med cirka 20 procent sidste år, oplyser virksomheden, og de to tredjedele af den vækst kommer fra SAP's business intelligence-løsninger.

SAP, der i forvejen fylder meget som leverandør af ERP-systemer til større virksomheder, i hele verden, er dermed ved at spille sig til en fast plads på holdet af BI-leverandører.

Ifølge en undersøgelse fra januar i år, udarbejdet af analyseinstituttet Radar, er det nordiske business intelligence-marked fordelt mellem SAS Institute, der ligger i top med en markedsandel på 14 procent.

Microsoft og IBM har hver 11 procent af lagkagen, mens SAP overgår Oracle med 10 procent af markedet mod databasekæmpens seks procent.

Det billede er stort det samme, når det danske business intelligence-marked betragtes isoleret.

Analysevirksomheden vurderer, at det samlede marked for BI i Norden vokser med cirka 3,8 procent i 2009 i forhold til 2008.

Store forventninger
Men SAP har ikke i sinde at lade sig nøje med 10 procent af BI-markedet. BI er nemlig det område, der skal stå for en stor del af SAP's samlede vækst i 2009.

Derfor har SAP-koncernen netop udnævnt danske Niels Theilmann Møller som ny EMEA-ansvarlig (Europa, Mellemøsten og Afrika). Han skal stå i spidsen for at optimere virksomhedens BI-løsninger og få dem ud til især de europæiske kunder.

Business intelligence er i øjeblikket særlig interessant for virksomheder. Det er BI af to årsager, vurderer SAP.

Dels kan en hurtig implementering af især mindre BI-løsninger, give en god Return On Investment.

Hvis der ikke er tale om meget store løsninger, kan virksomheden allerede få uger efter implementering begynde at trække kritiske nøgletal ud og dermed træffe mere veldokumenterede beslutninger.

Dels øger finanskrisen naturligt behovet for mikro-styring, altså fokus på detaljerne i organisationen.

I krisetider bliver ledelsens fundament for beslutninger endnu mere kritisk, for i krisetider er der er ofte ikke råd til en tvivlsom beslutninger, der resulterer i tab. SAP gennemførte sidste år købet af BI-udviklervirksomheden Business Objects, der i dag meget passende hedder SAP Business Objects. Den nordiske direktør er svenske Jeanette Anttila.

Hun fortæller, at aktiviteten omkring BI er voldsom i øjeblikket og forklarer det med, at it-cheferne nu i mange år har haft travlt med at anvende store dele af it-budgetterne på at bygge infrastruktur og forretningssystemer.

"Men i dag har virksomhederne deres infrastruktur, og det er ikke længere her, konkurrencen ligger. Man må finde noget andet at adskille sig på fra konkurrenterne. Nu handler det om information," siger Jeanette Anttila.

Når der er recession i markedet under en krise, må man enten spare på omkostningerne eller øge indtægterne. Og det kan være en svær proces at spare, forklarer hun.

"Hvis du skal save noget af dit dyre spisebord for at få det til passe i din spisestue, så vil du bruge tid på at måle meget nøjagtigt op. Bordet var dyrt at købe, og du vil være sikker på, at du saver rigtigt, for du kan ikke lave det om."

Det er det samme med nedskæringer og justeringer i en virksomhed:

"Du har brug information for at være sikker på, du sparer det rigtige sted. Ellers bliver det meget kortsigtet. Derfor kræver nedskæringer, at man har det totale billede af, hvordan virksomheden påvirkes," siger hun.

Hurtighed i krisetider
Krisetider øger interessen for business intelligence af indlysende årsager. Virksomhederne kan kort fortalt udnytte den information, de allerede har, bedre.

Men krisetider stiller også krav til BI-leverandøren om, at projekterne skal være kortvarige. Det må ikke vare halve og hele år at implementere en løsning, for man har i virkeligheden brug for resultaterne i går. Man skal ikke bare bygge og bygge, indtil man har en kæmpedatabase for så til sidst at slippe det ud til brugerne.

"En lavkonjunktur kræver, at man tager hurtige beslutninger. Derfor skal Business Intelligence-projekter være ret korte," mener Jeanette Anttila.

Benhårdt på SaaS
Blandet andet derfor satser SAP på at levere business intelligence som Software-as-a-Service (SaaS). Det sparer både tid og penge i forhold til implementering af inhouse it-løsninger, mener SAP.

"Vi satser benhårdt på SaaS-løsninger," siger Jeanette Anttila.

Den nye BI-løsning hedder BI OnDemand, og SAP fremhæver, at problemet med at generere data på tværs af forskellige systemer mindskes, eftersom løsningen kan håndtere information fra både SaaS-baserede og inhouse-applikationer samt SAP og ikke-SAP genererede data.

"Hvis Gartners nyeste prognoser holder stik, vil et stort antal virksomheder inden 2011 skifte til SaaS-løsninger," siger Jeanette Anttila.

BRANCHENYT
Læs også