Minister: Firmaer høster fordelene

Et frit postmarked vil give erhvervslivet store rabatter på porto, mens private være glade, hvis de ikke oplever en forringelse.Det mener transportminister Lars Barfoed (K), der ikke vil udelukke prisstigninger for hr. og fru Danmark.

Familien Danmark skal ikke regne med at få nogen fordele ud af den kommende postliberalisering. Det bliver nemlig virksomhederne, der scorer gevinsten i form af mærkbare rabatter på porto, når Post Danmark senest i 2011 mister sit monopol på breve under 50 gram. Sådan lyder det fra transportminister Lars Barfoed (K).

»Fordelene ved en liberalisering vil blive størst for virksomhederne, idet de sender meget post. Det er forventeligt ved en liberalisering, at dem, der sender de største mængder, får de største rabatter,« siger ministeren.

Risiko for højere porto
Han understreger dog, at han som udgangspunkt sigter efter, at private forbrugere ikke skal opleve liberaliseringen som en forringelse. Blandt andet lover han, at almindelige postkunder også efter liberaliseringen vil få postomdeling seks dage om ugen og have et posthus ikke alt for langt fra bopælen.

Lars Barfoed vil dog ikke udelukke, at prisen for at sende et fødselsdagskort kan stige efter liberaliseringen.

»Jeg er meget opmærksom på de prismæssige konsekvenser for forbrugerne, men ingen kan sige, at priserne om fem år vil være de samme. Mit udgangspunkt er, at forbrugerne ikke skal opleve liberaliseringen som en forringelse, men prisen skal jo ses i forhold til kvalitetskravene,« siger han.

S: Brug for omtanke
Hos socialdemokraterne er postordfører Benny Engelbrecht enig med transportministeren.

»Det er kun virksomhederne, der vil får fordel af liberaliseringen. Det private marked er for lille til at få nogen effekt af, at der kommer andre aktører ind på markedet, for de vil bare skimme fløden ved at tage de lukrative kunder i byområderme. Derfor skal vi tænke godt over, hvordan vi sikrer god postservice i udkantsområderne, også om 10 og 20 år,« siger han.

Han håber ikke, at priserne vil stige for private, men vil ikke gisne om konsekvenserne endnu.

I Post Danmark har adm. direktør Helge Israelsen flere gange udtalt, at liberaliseringen er til gavn for virksomhederne, ikke for forbrugerne, idet private skal betale mere i porto, mens erhvervslivet slipper billigere.

Årsagen er ifølge postdirektøren, at private kunder længe har fået portoen til en lavere pris, end det reelt koster at bringe brevet fra postkassen og hen til moster Odas brevsprække.

DF: Private skal friholdes


Hidtil er regningen for den dyre private post havnet hos virksomhederne, der har betalt mere pr. brev, end det har kostet at befordre det. Men den Robin Hood-mulighed vil forsvinde, når den frie konkurrence sender Post Danmark ud i konkurrence med andre postselskaber, mener postdirektøren, der derfor vil have lov til at hæve prisen for private.

Dansk Folkeparti vil dog ikke lægge stemmer til at ramme private på portoprisen.

»Det er ikke almindelige danskere, der skal betale regningen for, at store virksomheder skal spare penge. Det er fint, hvis virksomhederne kan få billigere porto, men så bliver det, fordi postselskaberne kan finde rationaliseringer andre steder, ikke fordi de hæver prisen for forbrugerne,« siger transportordfører Kim Christiansen.•

BRANCHENYT
Læs også