I kø efter et job

På en charmeoffensiv i fire store danske byer blev virksomhederne ikke bare opsøgt af nyuddannede. Også personer, som for nyligt har mistet jobbet, meldte sig i jobkøen. Konkrete job var der dog få af.

På CA's stand flokkedes unge for at melde sig ind i arbejdsløshedskassen. På standen overfor smilede et par kønne Nykredit-piger, som om smil kunne trylle finanskriser væk.

PricewaterhouseCoopers henne om hjørnet var i vanlige selvsikre konsulent-stil i gang med at fortælle verden, at det går fantastisk for konsulentbranchen.

»Vi vil vækste os ud af krisen. Hvis de rigtige kandidater viser sig, er der ikke noget, der hedder finanskrise her,« lød det skråsikkert fra senior HR-konsulent Peter Lyager, som gav et svedigt håndtryk og sagde, at han havde trykket omkring 100 hænder denne formiddag i Århus. Ca. 10 pct., vurderede han, sad på kandidater, som muligvis kunne have en fremtid hos PwC.

Hans kollega på standen havde lagt mærke til en ny tendens i år: Jobmesserne tiltrak sig ikke kun de nyuddannedes opmærksomhed.

Alle typer
»Mit indtryk er, at det ikke kun er de unge nyuddannede, som kommer. Især i Aalborg i går var der også mange folk med erfaring, folk fra de store virksomheder, som har fyret folk. Det var tydeligt, at nogle kom med en posefuld af CV'er - de var ikke rookies (begyndere, red.),« fortalte Mads Damborg fra PricewaterhouseCoopers.

Om de besøgende og deres jobchancer generelt sagde han:

»De erfarne har selvfølgelig mere at sælge sig selv på. Mange studerende er endnu usikre på, hvad de har at tilbyde. Især dem fra de blødere studieretninger - cand. merc. komm.'ere f.eks.

De har svært ved at forklare, hvad de står for. De skal på en måde både sælge sig selv og uddannelsen,« sagde Mads Damborg.

Så slyngede HR-konsulenten Peter Lyager om sig med engelske jobbetegnelser, som dårligt lod sig oversætte til almindeligt dansk. Han konkluderede, at der altid er brug for revisorer på alle niveauer. Ikke mindst nu.

Selv om virksomhederne måske prøvede at give indtryk af noget andet, var det så som så med de konkrete job i år, kunne seniorkonsulent Annette Meding fra Manova, som er arrangør af Karrieredagene, fortælle. Kun halvt så mange job var i spil sammenlignet med sidste år.

Mange virksomheder er i det dilemma, at mens de fyrer folk med den ene hånd, er de nødt til at fastholde de yngre generationer med den anden. Der skal reklameres, for om få år står man over for en ny udfordring: Små ungdomsårgange, fortalte hun.

»Der skal stadig ansættes højtuddannede i nøglepositioner, selv om virksomhederne skiller sig af med andre grupper. Mange virksomheder siger derfor, at de ikke vil risikere at tabe en årgang på gulvet, derfor tør de ikke andet end at være på messen. Når krisen stopper, har de stadig den demografiske udfordring at forholde sig til. Derfor er de her for at brande sig selv,« sagde Annette Meding.

500 job
Efter en hurtig hovedregning konkluderede hun, at der var omkring 500 konkrete job at komme efter på årets jobmesse. Også hun havde bemærket, at Karrieredagene i år tiltrak sig opmærksomhed fra et nyt publikum.

»Det var ret tydeligt, at der nærmest kom hele afdelinger fra de store virksomheder, som lige har fyret i Aalborg,« sagde Annette Meding.

Alene lukningen af Aalborg-afdelingen af Texas Instrument og nedskæringer i Motorola har kostet hundredvis af Aalborg-job de seneste måneder.

Daniscos stand var velbesøgt, og virksomheden havde masser af job med, især er der jobmuligheder til de unge i de udenlandske datterselskaber, fortalte Henrik Kragh, senior scientist i Danisco.

»Vi har ikke slået bremserne i, vi er ikke rigtigt ramt af krisen endnu. Vi er jo i fødevarebranchen, og folk skal stadig spise,« sagde Henrik Kragh.

Cheminova havde bare et enkelt jobopslag med.

Og så var der en hjørnestand tilhørende Euler Hermes Kreditforsikring, som er en del af Allianz-koncernen, der på verdensplan beskæftiger 170.000 ansatte. Euler Hermes har 80 ansatte i København og vakte interesse hos mange.

På væggen i standen stod: ”Hjælper erhvervslivet med kreditforsikring, global inkasso, garantiforsikring og kreditrådgivning.”

Adm. direktør Peter Hecht-Hansen tog personligt imod de interesserede.

»Vi oplever større interesse end nogensinde for kreditforsikringer, og vi får mange nye kunder. På den anden side oplever vi et øget tab, og det skaber stor travlhed, når vi skal håndtere de mange konkurser og kontrollere tabene lige nu,« lød det fra Peter Hecht-Hansen, som bed mærke i, at de jobsøgende er mere ydmyge end tidligere.

»Folk i finansbranchen har længe haft urealistiske lønforvetninger, så skulle man hente erfarne folk til fra andre finansvirksomheder, har de kunnet finde på at forlange både 50 og 100 pct. mere end det lønniveau, vi finder rimeligt. De unge er selvfølgelig mere ydmyge,« sagde Per Hecht-Hansen.

BRANCHENYT
Læs også