Dansk-svensk mælkekrig

Kampen om markedet for frisk mælk øges.Dansk Supermarked indgår aftale med et svensk mejeri, mens Arla Foods har vundet en ny storordre i netop Sverige.

Arla Foods vandt i sidste uge en storordre i Sverige om leverance af mælk. Taberen i den dyst slår nu tilbage på det danske marked.

Dansk Supermarked har nemlig netop indgået en aftale med Skånemejerier. I maj begynder det sydsvenske mejeri leveringen af minimælk, som vil blive solgt i Netto, Føtex og Bilka under Dansk Supermarkeds egne varemærker, Engholm og Egelykke.

»Vi har indgået en aftale med Skånemejerier om levering af 23 mio. kg mælk årligt. Vi holder øje med konkurrencen og undersøger mulighederne for at sikre os de rigtige varer til den rigtige pris,« siger Karsten Føgh, indkøbschef for mejerivarer i Dansk Supermarked.

Detailkoncernen har tidligere hentet mælk i Tyskland, men siden januar 2007 har koncernen udelukkende købt dansk mælk med Arla som langt den største leverandør. Men nu kommer der så svensk mælk ind.

Fri konkurrence
Hos Arla Foods vil direktøren for det danske marked ikke kommentere forholdet til konkrete kunder eller konkurrenter. På det generelle plan siger han dog:

»Arla er tilhænger af den fri konkurrence, og vi ser i forvejen en øget konkurrence på tværs af landegrænserne i det nordlige Europa. Det er en naturlig udvikling i mejeribranchen, så det er vi indstillet på. Vi bestræber os altid på at være konkurrencedygtige,« mener direktør Lars Aagaard, Arla Foods.

Hvad indad tabes ...
Arla Foods, der ejes af danske og svenske landmænd, rettede i sidste uge et hårdt slag mod netop Skånemejerier. Arla har nemlig indgået en aftale om at blive hovedleverandør af mejerivarer til detailkæden Coop på det svenske marked.

Dermed mister Skånemejerier en væsentlig kontrakt på hjemmemarkedet. Omvendt får mejeriet fra maj aftalen med Dansk Supermarked om at fragte frisk mælk over Øresundsbroen og ind i danske butikker. Den er endda med en større mælkemængde, end mejeriet leverer til Coop:

»Vi har arbejdet meget længe for at få den danske aftale i stand, så det har ikke noget med den aktuelle situation at gøre. Men den kommer bestemt på et godt tidspunkt. Samtidig fortsætter vi indsatsen med at blive en endnu større leverandør i Danmark, da det er oplagt at udvide vores hjemmemarked dertil,« siger adm. direktør Bjørn Sederblad, Skånemejerier.

Den øgede kamp om det danske og svenske mælkemarked kommer, samtidig med at mejeriselskaberne og deres leverandører i landbruget er under hårdt pres. Afregningsprisen falder, og indtjeningen styrtdykker. Samtidig er der set tiltag med priskrig på mælk i detailhandlen.





BRANCHENYT
Læs også