Læs og bliv rig

Bøger Det internationale marked for erhvervsbøger er eksploderet. Alene i USA er der lige nu 11.000 titler til salg, og de fleste handler om vejen til succes, rigdom og berømmelse.

Uden at være alt for hårdt presset tilstår jeg, at jeg elsker erhvervsbøger.

Det er en vildt blomstrende verden af innovation, kreativitet, gode ideer, smarte metoder, dybe erfaringer, koncepter, skøre forslag og skæve tanker.

Genren er eksploderet i det seneste kvarte århundrede. Fra knastørt lærebogsmateriale til sprudlende fortællinger og forløb ofte pakket ind i grænseoverskridende ny metodik.

Bogladerne i den engelsksprogede verden er et kaotisk eldorado af nye bøger om alt mellem himmel og jord.

Hver epoke sin overordnede trend. I 1980'erne handlede det om Japans snarlige overtagelse af det økonomiske verdensherredømme. Samme tendens afspejlede sig senere i bøger om tiger-økonomierne og Kina. Konsulent- og management-genren sprøjter konstant nye produkter ud med opskrifter på, hvordan man kan drive en virksomhed succesfuldt eller selv blive en succes. Til mine personlige favoritter hører bøgerne om at blive rig og effektiv. Som regel skrevet af effektive mennesker, der bliver rige af at skrive bøger.

Men lad det nu ligge. Det er slet ikke aktuelt. I dag handler det om krise. Nye titler myldrer frem. Flere endda med identiske titler som for eksempel ”Meltdown” (Nedsmeltning) eller det lidt mere uddybende ”Global Financial Meltdown”. Eller ”Guide to the end of Wall Street as we know it”, ”Game Over”, ”Amerikas Konkurs”, ”Arbejde Søges”, ”Når bobler brister”, ”Spar Penge i Hårde Tider”.

Der er nok at vælge imellem. Og det kan være helt uoverskueligt. Alene i USA udgives der 11.000 erhvervsbøger om året. Det er cirka 31 om dagen.

Nu har forfatterne Jack Covert og Todd Sattersten imidlertid skabt orden i kaos med bogen: ”The 100 best business Books of all time”............Halleluja.

Det er 340 sider med korte omtaler af bøgerne og deres væsentligste pointer. Blandt kriterierne for at blive optaget i det eksklusive selskab er, at vi læsere skal have noget for pengene - og »pengene« må maksimum være 30 dollars. En bog skal helst kunne læses inden for nogle timer, og den skal stadig kunne købes. De vigtigste indholdskriterier er ideernes kvalitet, og om de præsenteres i et sprog, som almindelige dødelige kan forstå. Af den grund er Adam Smiths knap 1.000 sider lange liberale bibel ”The Wealth of Nations” ikke taget med.

Der er nok at tage fat på alligevel. Her er et par skarpe skud fra hoften baseret på den hitliste, som amerikanske læsere har stemt sig frem til undervejs i processen.

Verdens bedste erhvervsbog hedder ”The Goal”. Skrevet af Eliyahu Goldratt og Jeff Cox. Den kom i 1984 og var et stilmæssigt nybrud, fordi den var skruet sammen som en roman. Den er siden solgt i tre millioner eksemplarer. Bogen handler om en turn-around i en større virksomhed og lancerede blandt andet konceptet ”The theory of constraints” - identifikationen af flaskehalse.

Nummer to er den stadig populære ”7 Habits of Highly Effective People”. Blandt Stephen Coveys syv ”adfærdsmønstre” er for eksempel at være proaktiv og skabe win-win situationer. Et måske lige så vigtigt koncept er, at mennesket har fire dimensioner - den fysiske, den mentale, den spirituelle og den sociale/følelsesmæssige. De kræver alle konstant fornyelse, og man bør bruge mindst en time daglig på de tre første.

Nummer tre er ”Good to Great” af Jim Collins. Fra leverpostej til paté, om man vil. Om hvad der karakteriserer processen med at gå fra almindelig middelmådighed til storhed. Bogen har siden 2001 solgt mere end to millioner eksemplarer. Et par af pointerne er, at det gælder om at identificere talenter, som har ambitioner ikke på egne men på virksomhedens vegne, og at betragte teknologi som en støtte ikke som et mål i sig selv.

Sådan kunne man blive ved. For eksempel med ”The Effective Executive”, hvor Peter Drucker forklarer, at i den gamle verden var det vigtigt at gøre tingene rigtigt. I kommunikations- og videnssamfundet er det vigtigere at gøre de rigtige ting.

En rigtig ting er for eksempel at vælge de rigtige bøger, der kan føre til succes, rigdom og berømmelse. Med 11.000 ude på markedet alene i USA er der en vis risiko for at købe noget bras. Men denne tilfældighedernes logik og matematik er der i øvrigt også skrevet erhvervsbøger om.........

BRANCHENYT
Læs også