Carlsberg vil efterleve FN-råd

Bryggeriet er i fuld gang med at iværksætte sin CSR-strategi om menneskerettigheder.

Carlsberg har valgt at indføre en strategi for, hvordan selskabet skal opføre sig i fremtiden over for verden og dens indbyggere. Det sker, samtidig med at koncernen er blevet verdens fjerdestørste bryggeri og har tredoblet antallet af aktionærer efter overtagelsen af S&N. Der er nu 57.500 navnenoterede aktionærer.

Carlsberg underskrev sidste år i maj FN's Global Compact, hvor selskabet forpligter sig til at overholde menneskerettighederne. Det har ført til udarbejdelsen af en decideret CSR-strategi (socialt ansvar).

Ny strategi formidles
Lige nu er bryggeriet ved at formidle den nye strategi til samtlige 40.000 medarbejdere i mere end 150 lande.

»Vi forventer at kunne offentliggøre den første redegørelse om fremskridtene i forhold til FN's Global Compact i 2010. Det er endnu ikke besluttet om revisionen skal foretages af os selv, et uafhængigt revisionsselskab eller NGO'ere. Resultatet vil dog under alle omstændigheder blive offentliggjort, sandsynligvis på nettet,« siger Janda Campos, der er chef for CSR i hele Carlsberg.

Hun oplyser, at Carlsberg er ved at revidere sin CSR-sektion på nettet, så bryggeriet før sommer kan fortælle mere om CSR-strategien og fokusområder på koncernniveau samt linke til lokale aktiviteter i datterselskaberne.

Rapport om fremskridt
Når man skriver under på Global Compact, forpligter man sig samtidig til at lave en rapport om sine fremskridt senest to år senere. Udover menneskerettighederne skal Carlsberg også arbejde for de ansattes rettigheder og fravælge brugen af korruption.

Ved udgangen af 2007 havde bryggeriet 20.000 navnenoterede ejere, mens tallet ved udgangen af 2008 var på 57.500 navnenoterede. Omkring 55.000 af dem er private investorer.

BRANCHENYT
Læs også