Lundbeck-chef ser problemer

Medicinkoncernen Lundbeck er parat til at købe mere op, fremgår det af en ny strategiplan, som samtidig lægger op til en opstramning af hele selskabet. • Planen opfattes dog som slap af aktieanalytikerne.

Lundbeck er ude af krisen, men ikke fri af problemer. Derfor skal der formentlig stadig købes nogle projekter ind for at sikre, at Lundbeck ikke taber væksttempo om tre-fire år.

»Vi har ikke klaret den store problematik endnu, men jeg synes, vi er kommet rigtig langt på vejen,« siger Ulf Wiinberg, administrerende direktør i Lundbeck.

Den problematik, han nævner, går ud på, at Lundbeck i 2012-14 mister patentbeskyttelsen på de to ens lægemidler, Lexapro og Cipralex, som nu står for over halvdelen af koncernens i indtjening.

Billige kopier
Så snart patentet udløber, bliver markedet oversvømmet med kopier til en brøkdel af prisen. Derfor skal Lundbeck have noget klar til at tage over, og det lykkedes for en stor del med købet sidste måned af det amerikanske selskab Ovation.

Men det er altså næppe nok ifølge den øverste chef, som vil gøre Lundbeck til verdensmester inden for specialet sygdomme i centralnervesystemet.

»Vi ved jo faktisk ikke, hvor stærkt vi står, før vores igangværende udviklingsprojekter er blevet godkendt. Men jeg mener, vi ligger godt til inden for depression og psykoser, men lidt lettere inden for alzheimers. Så ser vi nogle muligheder i markedet, er vi interesserede,« siger Ulf Wiinberg.

Samtidig med offentliggørelsen af regnskabet for 2008 lancerede han i går en plan for, hvordan Lundbeck skal klare sig i fremtiden. Hovedtrækkene er en effektvisering og strømlining af selskabet, en maksimering af salget af de lægemidler, der er på markedet, og en betydelig investering i de udviklingsprojekter, som gerne skulle blive til velindtjenende lægemidler.

Skuffede analytikere
Analytikerne var ikke særligt imponerede over den længe ventede strategiplan.

Sydbanks aktieanalytiker Rune Majlund Dahl kalder det en plan uden bid.

»Det er ikke meget nyt gemt i planen, hvilke skuffer en smule. Fokus er fortsat på udvikling af én pipeline, maksimal udnyttelse af eksisterende produkter samt effektiviseringer og besparelser,« konkluderer han.

BRANCHENYT
Læs også