Magien blev på Kgs. Nytorv

GN Store Nords oprindelige status i samfundet illustreres af hovedsædets placering på Kongens Nytorv i København.I dag er GN Store Nord også eksponent for, hvad en svag bestyrelse kan betyde for en virksomhed.

Der er noget magisk ved gudinden, som holder den lysende glaskugle over Kgs. Nytorv. Et meget godt billede på den magi, det pludselig var i slutningen af 1800-tallet at kunne binde verden sammen i et kommunikationsnetværk i form af telegrafien. Kimen til det moderne informationssamfund.

GN Store Nord var ét af Tietgens mange initiativer, som satte Danmark på landkortet i industrialiseringen. Og den fysiske placering af hovedsædet på Kgs. Nytorv illustrerer virksomhedens fornemme placering i samfundet.

Illustrativ flytning
Lige så illustrativt var det, da man solgte hovedsædet og flyttede til en moderne betonbygning i Københavns vestlige opland.

Ikke bare synliggjorde man, at kulturen var fordampet fra den gamle virksomhed. For ligesom at understrege tidsånden flyttede kredsen omkring Erik Damgaard ind i ejendommen og red i en årrække højt på bølgerne, mens kreditboblen blev blæst op, men de er nu kollapset sammen med den.

Måske var det, fordi ledelsen forlod de historiske bygninger, at GN Store Nord ikke har været med på den seneste globale optur fra 2003 til sidste sommer. I hvert fald ikke i samme omfang, som da virksomheden først havde succes med at opbygge og sælge landet første selvstændige mobiltelefonselskab, Sonofon, og i en kort periode var med på den forrige boble med sit dot-com projekt, GN Nettest.

Baronens seng
Et projekt, som bragte markedsværdien op over 50 milliarder kr. Men pludselig vågnede ledelsen op i baronens seng. Tilbage i den vågne verden måtte man kæmpe den daglige kamp for at få økonomi i konsulenternes powerpoint-projekter.

GN Store Nord har nok været den mest taknemmelige konsulent-arbejdsgiver i nyere tid. I perioder havde man fornemmelsen af, at virksomheden ganske enkelt blev drevet af konsulenter. På den måde er GN Store Nord også eksponent for, hvad en svag bestyrelse kan betyde for en virksomhed.

Man havde troen på, at samler man en god håndfuld høreapparatvirksomheder, vil alene strukturrationaliseringen, man herved medvirker til, kunne skabe værdi - uanset at det ikke var de bedste virksomheder, man kunne få fat i. Heldet udeblev da også, efter at man troede at have solgt hele GN ReSound - en handel, som blev forpurret af konkurrencemyndighederne.

I virkeligheden er GN ReSound i dag nok det mest spændende tilbage i GN Store Nord.

Utaknemmelig tilværelse
Headset-virksomheden GN Netcom kæmper med en utaknemmelig underleverandør-tilværelse, som er vanskelig at se det helt store potentiale i. Den ukendte hollandske Toon Bouten, som blev hentet ind med kompetencer fra forbrugerelektronikbranchen, har tilsyneladende også kastet håndklædet i ringen. Jo mere håbløs situationen ser ud, desto mere retter investorerne øjnene mod håbet, og en retssag i Polen med en eventuel gevinst i milliardklassen er i takt med eroderingen af de mere håndgribelige værdier blevet en stadig væsentligere del af GN Store Nords samlede værdiansættelse.

Nu er prisen på virksomheder generelt faldet til noget under halvdelen af, hvad de kostede på toppen, men med den aftalte pris for GN ReSound, hvor handelen glippede pga. myndighedernes modstand, må man sige, at prisen på GN Store Nord er historisk billig. For to år siden var markedsværdien af GN Store Nord 17,5 mia. kr.. Den er i dag faldet til 2,8 mia. kr.

Brik i Matador-spillet
Det var næppe gået upåagtet hen, hvis de islandske investorer fortsat var til stede i gadebilledet. De satte sig på Magasin og på Hotel d'Angleterre, så hvis ikke GN Store Nord havde forladt sin historiske placering på Kgs. Nytorv, ville det have været en naturlig brik i det store Matador-spil.

Når respekten for virksomhedens kultur ikke er til stede, hverken hos ledelse eller bestyrelse, risikerer man at miste magien. Det er GN Store Nord et godt eksempel på.

BRANCHENYT
Læs også