Tilliden til topledere daler

Hver tredje dansker har mistet tillid til erhvervsledere under finanskrisen. Usikkerhed om krisens omfang gør det svært at kommunikere troværdigt.

Den aktuelle krise har ikke kun ramt virksomhedernes aktiekurser og ordrebøger hårdt. Også topchefernes image i befolkningen har været på en alvorlig rutschetur. Flere end hver tredje dansker har fået mindre tillid til danske virksomhedsledere i løbet af krisen - og lige så mange mener, at virksomhedslederne ikke har kommunikeret troværdigt under den bratte afmatning.

Det viser en undersøgelse blandt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere, som Userneeds har lavet for Radius Kommunikation.

Vendning på rekordtid
Ifølge Svend Askær, formand i Ledernes Hovedorganisation, skyldes det ikke mindst, at konjunkturerne er vendt fra rigtig gode til rigtig dårlige i rekordtempo.

»Hvis man har oplevet, at en virksomhedsleder for et år siden sagde, at man ikke regnede med, at subprimekrisen i USA ville ramme virksomheden hårdt - og selvsamme leder mindre end et år senere fyrer 100 mand med henvisning til krisen, så er det svært at forstå for medarbejderne. Og så kan jeg godt forstå, at nogen synes, at det er utroværdigt,« siger han.

Svend Askær mener også, at nogle topledere har forsøgt at være optimistiske i deres meldinger i årets løb. Og når krisen så rammer hårdere, end vedkommende har forudset, så kan det skabe mistillid.

Asger Aamund, bestyrelsesformand i Bavarian Nordic, er ikke overrasket over undersøgelsen.

»Mange danskere tror, at virksomhedsledere har mere magt og indflydelse på makroøkonomi, end de har. Når lederen så ikke kan forhindre krisen i at ramme virksomheden, tolkes det som manglende dygtighed,« siger Asger Aamund, der understreger, at det omvendte er tilfældet i opgangstider.

Han mener ikke, at danske lederes kommunikation generelt har været utroværdig:

»Så længe man har været ærlig og sagt, hvad man tror vil ske, så er man jo ikke utroværdig, bare fordi ting udvikler sig anderledes.«

Umuligt at se frem
Ifølge Nicolaj Andersen, adm. direktør i Radius Kommunikation, er situationen meget vanskelig for erhvervsledere netop nu.

»Ordet ”garanti” findes jo ikke længere. Man ved så lidt om den nuværende krise og dens udvikling, at man arbejder med både plan A, B, C og D. Derfor er det svært for virksomhedsledere at kommunikere på en måde, der fremstår som troværdig,« siger han.

BRANCHENYT
Læs også