DANISCO - ÅRETS BØRSFUSER? Danisco - årets børsfuser?

Sidste chance for koncernchef Tom Knutzen til at bevise, at han kan få koncernen til at tjene penge.

Det skulle have været det endegyldige opgør med fortiden. Endda med betydelig gevinst for aktionærerne. Men salget af Danisco Sugar til tyske Nordzucker blev en kurs-fuser.

I den sidste og afgørende fase af forhandlingerne blev Danisco nødt til at acceptere en rabat på 149 mio. kr. på salgsprisen. Sammen med tab på energikontrakter løb det op i 200 mio. kr. mindre end oprindeligt ventet.

De 200 mio. kr. kom til at indgå i en nedjustering af koncernresultatet i sidste uge. Havde det så bare været det eneste problem for Danisco, kunne ugen have været gennemlevet uden de helt store kurstab.

Men de 200 mio. kr. blev ledsaget af en nedskrivning af goodwill på produktionen af Xylitol på 560 mio. kr., mens den almindelige krisestemning kappede 150 mio. kr. af forventningerne til overskuddet. Oprindeligt havde Danisco stillet aktionærerne et overskud på 950 mio. kr. i udsigt. Det er i stedet blevet til et flovt rundt nul for 2008/09.

Nedjusteringen blev udsendt mandag aften i sidste uge efter børsens lukketid. Men tirsdag var der kontant afregning, og aktien dykkede med over 18 pct. mod sit laveste niveau nogensinde.

Efter sukkerfrasalget er der stort set intet tilbage af de virksomheder, der blev til Danisco.

Det var sprit, sukker og Grindsted Products, der blev til Danisco, og i dag er der kun ingrediensvirksomhederne tilbage.

Og så enzymforretningen, Genencor, der er i direkte konkurrence med Novozymes. Disse to koncerner er førende inden for enzymer til bioethanol, som kan gå hen at blive en vigtig del af fremtidens benzin til biler.

Det bliver ofte fremhævet, at Danisco er en kedelig koncern med en farveløs ledelse, mens Novozymes er fræk, pågående og med en ledelse som nok kender vejen til CNN og de førende internationale avisers spalter. Sådan var der i det mindste under den tidligere direktør, Alf Duch-Pedersen, der var og er indbegrebet af en ordentlig og proper mand. I dag er han stadig bestyrelsesformand for Danske Bank.



Som afløser for Alf Duch-Pedersen hentede Danisco i 2006 dansk industris wonderboy, Tom Knutzen, fra NKT til at løfte selskabet. Både imagemæssigt og for at løfte indtjeningen. Danisco havde nemlig i et nærmest uendeligt antal år stået i kursmæssig stampe, og flere af de større aktionærer, især ATP, var begyndt at brokke sig.

Danisco var i sin vorden en virksomhed præget af ingeniører. De ansatte kunne få fabrikker til at køre, optimere produktionsbåndene og rationalisere. Spørgsmålet er, om den type organisation stadig hænger ved i Danisco så mange år efter, at den i højere grad burde være blevet en salgs- og markedsføringsorganisation. Danisco har altid været ingeniørtung. Sukkervirksomheden var som en maskine, der bare fungerede. Derimod har man ikke været god nok til at fortælle historier om sig selv. Til kommunikation med folk og især kunder. Kunderne har en fornemmelse af, at Novozymes, Chr. Hansen og de andre er bedre og længere fremme i skoene end Danisco. Det er muligvis uretfærdigt, men sådan er livet, lyder det fra en kilde, som har fulgt Danisco tæt i mange år.

Sandt er det da også, at mange mediestunts - og dygtig markedsføring - har bragt Novozymes helt ind på nethinden: Når man sige biobrændsel, dukker navnet Novozymes helt naturligt op. Ikke Genencor eller Danisco.

Danisco er noget med sukker, is, som ikke drypper, og tilsætningsstoffer. Men der er også tale om verdens førende one-stop supplier af ingredienser og enzymer til fødevareindustrien, som selskabsprofilen defineres af Jyske Bank i en aktieanalyse.

Danisco har i mange år været en virksomhed, hvor der hele tiden skulle laves noget om, før man var helt på plads. Sådan var det under Alf Duch-Pedersen, og således har det været i årene under Tom Knutzen. Med salget af sukkerforretningen er koncernen endelig nået dertil, hvor den er på plads og ikke skal redefineres igen og igen.

Derfor ramte det også Tom Knutzen hårdt, at han var nødt til at foretage en større nedjustering. I NKT kunne han bygge koncernen om og stadig tjene penge. Det var under en højkonjunktur. Nu skal han køre Danisco under en måske langvarig lavkonjunktur. Og der er ingen goodwill opsparet på kontoen hos analytikerne.

Stemningen omkring aktien opsummeres meget dækkende af senioraktieanalytiker Jens Houe Thomsen fra Jyske Bank på følgende måde: »Danisco har gennem det seneste år klaret sig noget dårligere end langt hovedparten af konkurrenterne. Og aktien har på ingen måde været blandt favoritterne på aktiemarkedet.«

Tom Knutzen har en målsætning om, at overskudsgraden skal ligge på over 15 pct. i forretningsområdet sweeteners. Men prisfaldene på xylitol, som bl.a. kendes fra tyggegummi, har ført til en overskudsgrad helt nede på 5 pct. Nu håber Danisco på en overskudsgrad på 10 pct. på sødemidler på mellemlangt sigt.

Hvis man skal være venlig over for direktøren, kan man sige, at han arvede et Danisco med en sukkerdivision, som skulle sælges fra. Og at hans egentlige arbejde med at få lavet koncernen om til en populær-aktie først for alvor kan begynde nu.

Her gælder det først og fremmest om at komme ind i kampen om enzymer til bioethanol, uanset hvilken generation der er tale om. I resten af koncernen vil den i de kommende år stå på forbedring af indtjeningen gennem yderligere besparelser.

Fødevarer burde være rimeligt resistente over for kriser, og ingredienserne kan være med til at gøre produktion af mad både mere varieret og holdbar.

Så opgaven er at få koncernchef Steen Risgaard fra Novozymes skubbet væk fra kameralinserne. Det lykkedes for Novozymes at få præsident George Bush til at besøge en af koncernens fabrikker i USA under stor pressebevågenhed. Måske skulle Tom Knutzen satse på at få Barack Obama hevet ned til hovedkvarteret ved Langebro, hvis han alligevel skal til København for at promovere Chicago som olympisk by.





BRANCHENYT
Læs også