Eksporten stækket af kursdyk

Kursdyk på svenske kroner presser danske eksportvirksomheder. Erhvervet risikerer at tabe markedsandele.

Den svenske krones styrtdyk lægger et massivt pres på særligt små og mellemstore danske eksportvirksomheder.

»Det har stor betydning for vores medlemsvirksomheder. De små virksomheder har en stor del af eksporten på nærmarkeder, så det gør ondt, når konkurrenceforholdet mellem danske og svenske varer ændres markant på grund af kraftige kursfald,« siger Søren Nicolaisen, cheføkonom i Håndværksrådet.

Den svenske krone er faldet ca. 20 pct. siden sommer.

Efter Tyskland er Sverige det største eksportmarked for danske virksomheder. Vareeksporten til Sverige udgjorde i 2008 ca. 57,5 mia. kr.

Særligt salget af danske varer direkte til svenske forbrugere er alvorligt ramt.

»Det rammer danske virksomheder direkte på bundlinjen. Har de svenske forbrugere mulighed for at skifte danske varer ud med indenlandsk producerede varer, slår det hårdt. I de tilfælde bliver danske virksomheder ofte nødt til at følge med den svenske krone ned,« forklarer cheføkonom i Danmarks Eksportråd Jacob Warburg.

Derimod har underleverandører til svenske eksportvirksomheder, der sælger deres varer videre i f.eks. euro, ikke nødvendigvis problemer. Kursdykket kan endda være en fordel for enkelte nicheproducenter, der lever højt på svenske eksportvirksomheders bestillinger.

Mere følsom økonomi
Men det svenske eksportmarked er desuden ramt af en endnu kraftigere nedgang i efterspørgslen end i Danmark, fordi svensk økonomi er mere konjunkturfølsom.

»Eksporterende virksomheder er generelt utroligt pressede i øjeblik på grund af svigtende efterspørgsel. Vi konkurrerer med svenske virksomheder på de fleste eksportmarkeder, og når svenskerne pludseligt bliver billigere, udgør det en konkurrenceforværring,« siger erhvervsøkonomisk chef i DI Kent Damsgaard.

Handelsbanken påpeger, at danske selskaber lige nu risikerer at tabe markedsandele på det svenske marked.

»Hvis svenske kroner bliver på det svage niveau i lang tid, vil det betyde tab af markedsandele på det svenske marked. Og når svensk økonomi bliver styrket igen, bliver det svært at vinde markedsandelene tilbage - særligt for et land som Danmark med relativt høje lønomkostninger,« vurderer cheføkonom Jes Asmussen.

BRANCHENYT
Læs også