Ikke mere musik i Muzak

Forbi I sidste måned blev der slukket for muzakken. Firmaet Muzak LLT gik i betalingsstandsning. Efter årtiers sød musik havde verden ikke brug for produktet mere.

Muzakken kom til landet i 1950'erne sammen med det lige så nye fænomen supermarkedet. Den gamle købmand bag disken blev afløst af forretninger, hvor forbrugerne selv kunne gå rundt mellem hylderne og vælge deres varer.

Det var en revolution, der hurtigt fik næring af sød musik fra skjulte højtalere. Det blev kaldt muzak og var i begyndelsen en blandet landhandel af blød lyd uden særlige specifikationer. Tonerne skulle bare flyde som cacao gennem øregangene og sætte forsvarsmekanismerne mod impulskøb ud af kraft.

Det virkede. Ikke kun på travle husmødre (senere også travle husfædre) på indkøb, men også på arbejdspladser, på restauranter, i ventesale, i elevatorer. Muzakken gik sin sejrsgang gennem verden i et sådant omfang, at det blev et af disse sjældne virksomhedsnavne, der gik hen og blev synonymt med selve produktet.

Firmaet Muzak LLT blev grundlagt i 1920'erne af amerikaneren George O. Squier på grundlag af en række patenter for transmission af signaler gennem elektriske netværk.

Teknologien var endeligt på plads i 1934, og i 1936 blev det første kommercielle produkt lanceret i New York. Siden gik det stærkt. Muzak leverede produkter både til Det Hvide Hus og til astronauter ud i rummet.

Den kommercielle styrke var, at det virkede. Forbrugerne købte mere, og arbejderne producerede mere, når den rigtige blanding af liflige, men ikke alt for ophidsende toner strømmede ud i rummet. Helst så sagte, at lyden kun lagde sig som flygtigt spindelvæv på det indre øre.

I begyndelsen styrede mennesker grammofonen. Siden blev lakpladerne afløst af bånd, der blev afløst af telefon-linjer, der blev afløst af FM-frekvenser, der blev afløst af satellitter. Senere diversificerede selskabet produkterne til specielle kanaler, specielle kunder, individuelle kunder, arrangementer, radioprogrammer - og hvad der nu kun kunne findes efterspørgsel til.

Lige lidt hjalp det.

I sidste måned trådte Muzak i betalingsstandsning. Business-cyklussen ser ud til at være nået til vejs ende. Fra et patent og en idé til et produkt, en gigantisk kommerciel succes, et faktuelt monopol, en kamp for at overleve og den afsluttende dødedans med flere rekonstruktioner.

På den måde er Muzak karakteristisk for mange succesrige erhvervseventyrs levetid. Det store flertal gennemlever en cyklus som muzak - hvis de da ikke opsluges af andre. Et andet klassisk eksempel med et næsten identisk forløb var Polaroid. Lanceret i 1937 og i mange år identisk med selve processen: Få dit foto fremkaldt af kameraet med det samme. Polaroid levede også længe i en monopollignende verden, men kunne heller ikke i det lange løb modstå presset fra de fremstormende nye tekologier.

I 2001 kom den sidste fremkaldelse, efter at aktiekursen var faldet med 99,5 pct. på fire år. Som en af pionerne i Polaroid nøgternt konkluderede: »Tiden for den type fotografering er simpelthen forbi.«

Muzakken som genre har også overlevet sig selv. Nu er der flimrende skærme i de lukkede offentlige rum. På arbejdspladser og i supermarkeder kører genkendelig målrettet hitliste-musik, eller forbrugeren/arbejderen får sin dosis af personligt udvalgt musik-muzak gennem små propper i ørerne.

Konkurrencen er benhård. Blandt andet fordi tidens krav er genkendelig lyd, som der skal betales afgifter af.

Konkurrenterne er frit tilgængelige kilder som radio, satellitter, iTunes, web-musik og enhver cyklesmeds mulighed for selv at brænde en cd og spille musik over forretningens superbillige anlæg.

Muzak var hadet i mange kredse, fordi det kommercielle fundament var baseret på intensive studier af menneskets adfærdsmønstre. Nogle kaldte det hjernedødt. Andre for hjernevask. Følelserne er knap så skarpe i dag, som da den amerikanske sanger Ted Nugent i 1989 tilbød at købe selskabet for 10 millioner dollars med det ene formål at lukke det. Her 20 år senere sker det helt af sig selv.

Få vil opdage tabet. Endnu færre vil græde over det. Ikke mere musik fra Muzak. Præcis som det vil gå for selv de bedste virksomheder, når nye teknologier bryder igennem.

BRANCHENYT
Læs også