Unge bilister atter fredløse

Unges muligheder for at kunne købe bilforsikring til lavpris er udtømte. Topdanmark har mistet over halvdelen af unge bilister på under 23 år på bare et år.

Unge bilister er på det nærmeste blevet fredløse på forsikringsmarkedet, efter at bl.a. lavprisselskabet Alka har smidt håndklædet i ringen og stoppet en aggressiv priskonkurrence for at få fat i de unge på landevejene.

I løbet af få måneder synes mange unges muligheder for at kunne købe forsikringer, der bare matcher deres ofte beskedne indtægter, derfor at være udtømte.

Selv om konkurrencen på bare et år har kostet Topdanmark mere end halvdelen af samtlige bilkunder på under 23 år, så skal de unge fortsat se i vejviseren efter forsikringspæmier, der bare tilnærmelsesvist kommer i nærheden af de præmier, som deres forældre må betale. I hvert fald hos Topdanmark.

De unge laver simpelthen for mange dyre buler, og det skal andre kunder ikke betale for, fastslår Topdanmarks adm. direktør, Poul Almlund.

Trods alle intentioner om at få stadig flere miljørigtige og sikre biler på vejene lyder hans eneste råd til 18-årige ungersvende med bildrømme og lave budgetter:

»Køb jer en gammel spand, og nøjs med at lade den ansvarsforsikre. Når I så har kørt i den i nogle år og har fået erfaring nok, kan I købe jer en dyrere bil og lade den kaskoforsikre.«

Spår flere omkostninger
Forsikringsbossen spår, at stribevis af mindre forsikringsselskaber de kommende år vil få stadig flere skadesomkostninger i forhold til deres indtægter, og at de derfor vil blive tvunget til fortsatte præmieforhøjelser.

»Selskaber, der bruger mere indvidiuelle prisfasættelser - mikrotarifferinger, vil kunne tiltrække kunder med de bedste risici i forhold til prisen,« siger Poul Almlund.

»Mange mindre selskaber vil ikke være i stand til at foretage sådanne mikrotariferinger, fordi de ikke har data nok. Derfor vil de i stigende grad få de dårligere kunder med høj risici,« mener Poul Almlund, der varslede generelle præmieforhøjelser, da han præsenterede Topdanmarks regnskab.

Det bliver forsikringer for erhvervslivet på bygnings- og løsøre og for privatkunderne på hus- og indbo, der bliver dyrere.

Ifølge Poul Almlund er årsagen bl.a. en markant stigning i skadeudbetalinger på brand- og tyveriskader

Indædt konkurrence fra især Tryg, Codan og IF Forsikring har det forløbne år kostet Topdanmark betydelige andele af markedet for arbejdsskadeforsikringer.

Bl.a. mistede selskabet fornylig en storkunde med en årlig arbejdsskadepræmie for op imod 200 mio. kr.

»Vi er vidner til en indædt konkurrence, hvor selskaber ligefrem dumper priserne for at få fat i kunderne.«

»F.eks. havde vi for en storkunde beregnet, at vi lige med nød og næppe kunne få en arbejdsskadeforsikring til at løbe rundt med samlede præmier på 28 mio. kr. årligt. Alligevel løb en konkurrentt med kunden med et til bud på bare 18 mio. kr., og der hverken kan eller vil vi være med,« siger Poul Almlund.•

BRANCHENYT
Læs også