Fakta hæver overliggeren efter rekordår

Omsætningen pr. butik er for lav hos Fakta. Salget skal øges i discountkæden, der sidste år havde et rekordregnskab.

Fakta har så stor appetit på at kapre kunder og vinde markedsandele, at discountkæden er parat til sænke ambitionerne for indtjeningen. Omsætningen pr. butik er for lav, og den skal i vejret. En af metoderne er skarpere priser og modernisering af forretningerne. Det vil koste på lønsomheden på kort sigt.

»Vi skal have en større andel af markedet. Med moderne butikker og de rigtige priser skal vi have hævet omsætningen i butikkerne,« siger Michael Christiansen, der er adm. direktør i Fakta.

Den nye målsætning kommer efter et rekordår, da Fakta øgede både omsætning og indtjening. Salget steg med 10 pct. til 7,7 mia. kr., mens overskuddet voksede med en tredjedel til 134 mio. kr.

Priserne sættes ned
Fakta har tidligere i flere prisundersøgelser været dyrere end konkurrenterne. Derfor er priserne sat ned, og det vil fortsætte i år.

Samtidig har discountkæden en markant ringere indtjening pr. butik end ærkerivalen Netto.

Det illustreres bl. a. ved, at Fakta har 320 ud af 361 butikker, som må holde søndagsåbent, fordi omsætningen er mindre end grænsen på 29,8 mio. kr. Netto har kun 60 butikker med søndagsåbent, selvom kæden har flere filialer.

Fakta havde tidligere en målsætning om at åbne 20-25 ny butikker om året, men nu er man tilfreds med et lavere niveau. Det er vigtigere at øge omsætningen i de eksisterende afdelinger.

Flere ferskvarer
Sidste år fik Fakta otte nye forretninger, og i de kommende år ventes åbnet 10-12 butikker.

Michael Christiansen har netop oplyst medarbejderne om en ny strategi for Fakta under overskriften "Vi skal videre".

Foruden modernisering og lave priser vil Fakta satse på langt flere ferskvarer i butikkerne samt øget medarbejderudvikling.

Den markante vækst i omsætningen skyldes i høj grad, at danskerne er blevet mere prisbevidste. Forbrugerne søger mod discount, og de fleste lavpriskæder melder om betydelig vækst i salget.

Fakta sænkede i efteråret priserne på en lang række varer, og der vil fortsat ske en tilpasning i år, så kæden kan være konkurrencedygtig.

»Vi fik tæsk i en række prisundersøgelser. Det skal være slut nu,« konstaterer Michael Christiansen.

Fakta er ejet af Coop Danmark, og Michael Christiansen oplyser, at indkøbssamarbejde med de øvrige kæder vil blive udbygget, så kæden kan opnå lavere priser hos leverandørerne.

BRANCHENYT
Læs også