Uno-X vil kapre kunder

YX-tankstationer skal omdannes til Uno-Xautomatstationer. Målet er at øge markedsandelen markant.

YX Energi, som tidligere hed Hydro Texaco, vil tilbageerobre den del af benzin- og dieselmarkedet, som virksomheden sidste år solgte til Shell. Konkurrenten overtog 63 tankstationer fra Hydro Texaco, som herefter omdøbte de tilbageværende til YX. Men det navn vil også forsvinde fra gadebilledet, for disse tankstationer skal omdannes til Uno-X.

YX Energi vil nemlig satse på automatstationer, og målet er at øge den nuværende markedsandel fra 13 pct. til 17 pct., som selskabet havde før salget til Shell.

135 stationer omdannes
»Vi vil åbne en lang række nye Uno-X-stationer i de kommende år, og målet er at nå en markedsandel på 17 pct. i løbet af fem år,« siger Christian Hoff, der er adm. direktør i YX Energi i både Danmark og Norge.

I første række skal de 135 tilbageværende YX-stationer omdannes til Uno-X. Den proces vil være tilendebragt i løbet af et par år. Sideløbende skal der åbnes nye Uno-X-stationer.

Selskabet vil selv bygge nye anlæg, men målet er også at tiltrække så mange selvstændige tankstationer som muligt. YX Energi har allerede fået 15 ekstra stationer i porteføljen, og selskabet har nu i alt ca. 380 stationer herhjemme.

Udfasningen af YX Energi, som er bemandende tankstationer med egen butik og fast food-servering, sker bl. a. i erkendelse af, at det er vanskeligt at konkurrere med Shell, som har indgået en samarbejdsaftale med 7-eleven. Kæden driver en lang række butikker i forbindelse med Shell-stationer.

Fald i diesel til erhverv
»Vi satser på Uno-X og automatstationer, som i de seneste år har overtaget en stadig større del af markedet. Tiden er med automatstationer, som sælger benzinen lidt billigere,« siger Christian Hoff.

Uno-X har også tilknyttet butikker, der primært satser på produkter til bilisterne, herunder sprinklervæske, vinduesviskere osv.

Den økonomiske krise har ifølge Christian Hoff kun i mindre grad påvirket salget af benzin til private.

»Salget bremsede op de første uger af januar, men herefter har niveauet været uændret i forhold til sidste år,« siger Christian Hoff.

Til gengæld har kæden mærket et fald i salget af diesel til erhvervskunder. Vognmænd, taxaer og entreprenører kører mindre, og det har påvirket salget negativt.

BRANCHENYT
Læs også