Byggekrise giver de stærke muligheder

Krisens ofre må give slip på allerede vundne ordrer, som kan erobres af andre.

Krisen i byggebranchen bliver i medierne beskrevet som et stort sort hul uden solstrålehistorier. Men ifølge direktør Jens Slott Johansen fra firmaet CRM Byggefakta er vi i virkeligheden tilskuere til et udskilningsløb. Mange firmaer står netop nu i en gunstig situation til at erobre nye kunder og markedsandele, som de kan veksle til store gevinster, når konjunkturerne vender.

»Hvis jeg var entreprenør eller leverandør i dag, ville jeg ikke være nervøs. Jeg ville kun være foruroliget, hvis jeg enten som udgangspunkt havde en dårlig økonomi eller en organisation, der ikke var gearet til opsøgende arbejde.«

CRM Byggefakta har en egeninteresse i, at virksomhederne i byggebranchen systematisk begynder at gå på jagt efter nye opgaver. For selskabet lever af at detailregistrere flest mulige planlagte og igangværende byggeprojekter, der hæver sig over parcelhusniveau.

Stort fald
Umiddelbart er der ikke meget optimisme at hente i CRM Byggefaktas egne tal for den totale markedstendens. Det opgjorte totalbudget for konkrete byggerier på over 500 kvadratmeter med planlagt start i år løber op i 130 mia. kr.

Det er 50 mia. kr. mindre end CRM Byggefaktas opgørelse for samme periode sidste år. Ydermere er det erfaringsmæssigt kun lidt over halvdelen af de planlagte byggerier, der rent faktisk bliver sat i gang som planlagt.

Alligevel mener Jens Slott Johansen, at der er substans bag hans optimisme for en lang række danske byggefirmaer. Det ene, han støtter sig til, er det gamle ordsprog om den enes død den andens brød.

»Vi står i en økonomisk situation, hvor meget få nye firmaer melder sig på banen. Til gengæld er der flere gamle firmaer end normalt, som forsvinder. Hver eneste uge hører vi om projekter, hvor enten bygherren, entreprenøren eller en underleverandør bliver låst fast af økonomiske problemer. Det giver åbninger for andre, der kan overtage opgaver for virksomheder, som falder fra, eller som totalt set har færre konkurrenter at kæmpe imod.«

Offensiv
Samtidig vil de tilbageværende spillere, der har ressourcer til at ekspandere, få mulighed for at lukrere på et marked, der senere i år forventes at få tilført ressourcer fra fremskudte offentlige byggeplaner og projekter.

»Vore tal omfatter blandt andet alle planlagte kommunale byggerier. Men det ligger i kortene, at man vil kickstarte økonomien ved at stimulere såvel offentligt som privat byggeri. Derfor forventer vi i år at se blandt andet en række kommunale projekter blive fremrykket.«

En projektoffensiv fra bl.a. kommunerne kan komme meget hurtigt. For rundt om i landet ligger mange færdige planer, som er blevet gemt væk på grund af regeringens krav til kommunerne om at holde deres budgetter i ro. De planer vil ifølge Jens Slott Johansen hurtigt kunne realiseres, hvis regeringen giver grønt lys.

Positive sidegevinster
»Det handler om at kende sit marked. For stærke firmaer i mellemstørrelsen er der virkelig en mulighed for at skabe en fornuftig vækst i det marked, vi oplever nu. Når vi er kommet igennem det her, tror jeg, at vi vil komme til at stå med en række mere konkurrencedygtige og effektive virksomheder «

Ifølge CRM Byggefakta-chefen glemmer mange at se de positive sidegevinster, der ligger i den voldsomme markedsomvæltning, som den danske byggesektor har været igennem.

»Du har i 2006 og 2007 været inde i en periode, hvor mange virksomheders eneste opsøgende arbejde har været at tage deres telefon. Det har givet plads til dårligt håndværk, høje priser og lange leveringstider. Nu oplever kunderne bedre service og bedre priser.«

Selv har CRM Byggefakta oplevet en medvind fra nedturen, der har drevet flere selv små firmaer i offensiven for at finde nye arbejdsopgaver.

BRANCHENYT
Læs også