Nordisk fokus på finanskrise

Den danske forbrugerombudsmand sætter med sine nordiske kolleger fokus på forbrugernes beskyttelse i forbindelse med den finansielle krise.

Mange forbrugere er og vil måske blive ramt på pengepungen som følge af finanskrisen. Men de nordiske forbrugerombudsmænd vil i år og næste år have fokus på forbrugernes problemer med den finansielle sektor for at styrke forbrugerbeskyttelsen på området.

I Danmark har Forbrugerombudsmanden som følge af Bankpakke II fået tilført ekstra midler og beføjelser, så han i samarbejde med Finanstilsynet har bedre mulighed for at hjælpe forbrugere, som har lidt tab som følge af eksempelvis en aggressiv markedsføring.

»Den økonomiske krise viser, at beskyttelsen af forbrugerne i Norden er aktuel som aldrig før,« siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.

Han understreger, at der nu vil være ekstra fokus på, om forbrugerne uretmæssigt opkræves beløb eller lider tab som følge af aggressiv markedsføring eller dårlig rådgivning.



De nordiske forbrugerombudsmænd har modtaget mange henvendelser fra forbrugere i kølvandet på krisen. Krisen har ramt forskelligt i de nordiske lande, men de problemer, der er kommet til forbrugerombudsmændenes kendskab, er relateret til dyre lån, uventede ændringer af renter og gebyrer, f.eks. i forbindelse med løbende lån, mulig mangelfuld rådgivning, muligt aggressivt salg af aktier og obligationer og komplicerede opsparingsprodukter.





BRANCHENYT
Læs også