Topchef med vinger

2009-udsigterne for Vestas er grumsede. Vi har mødt Ditlev Engel for en snak om Vestas-forretningens udfordringer, amerikanske støtteordninger, bonusbetaling og hans egen beskedne beholdning af vindmølleaktier.

Vestas-ejere kan skimte udbytteLige efter bogen.

Da Vestas-chef Ditlev Engel den 11. februar præsenterede 2008-regnskabet, havde optakten stort set fulgt den vante drejebog, selv om seancen for første gang var flyttet fra London til New York.

Årsregnskabet var sendt ud via Københavns Fondsbørs tidligt om morgenen, og konklusionen lå hurtigt klar blandt analytikere: 2008 var gået godt, men udsigten for 2009 var på gyngende grund.

Men Ditlev Engel fik ros for, at man trods finanskrisens rasen fastholdt forventningen om, at 2009 ender med en stigning i salget på 19 pct.

Alligevel gik alt galt, da Ditlev Engel scenevant gik på podiet kl. 15 og indledte fremlæggelsen.

Siden Ditlev Engel tog over som Vestas-chef i maj 2005, har iagttagere på det nærmeste vænnet sig til, at Ditlev Engel med sine uddybende kommentarer løfter Vestas, hvis de nøgne regnskabstal ikke af sig selv har skabt en euforisk stemning.

Overraskende udtalelse
Sådan var det ikke denne gang. Mens 2008-regnskabet og fastholdelsen af 2009-forventningerne i timerne op til Ditlev Engels fremlæggelse gav Vestas-aktien medvind, vendte billedet, da Ditlev Engel overraskende meddelte, at 2009-resultatet står og falder med udviklingen på det amerikanske vindmøllemarked, der er verdens største.

Netop nu er markedet blæst omkuld af finanskrisen. Men håbet i branchen er, at en ny vækstpakke med flere tilskuds- og finansieringsordninger vil få USA tilbage som verdens vækstmotor på vindmøllemarkedet.

Efterfølgende har mange i branchen undret sig over Vestas-chefens fremgangsmåde, der har efterladt Vestas som et usikkert kort. Hovedpersonen selv har imidlertid svært ved at se, at noget var anderledes denne gang.

»For mig at se var der ikke noget, som var anderledes denne gang. Jeg synes, at vi i fremlæggelsen var meget i tråd med det, der stod i regnskabsmeddelelsen. Hvordan andre opfatter det, kan jeg selvsagt ikke svare på,« siger Ditlev Engel.

Rejser verden rundt
Han har fundet plads i en fyldt kalender, der bærer præg af mange ture verden rundt. Sidste år blev det til 14 oversøiske rejser, og det kunne sagtens være blevet til flere, for der er bud efter frontløberen i verdens største vindmøllekoncern.

Men, understreger Ditlev Engel, det er først og fremmest hans opgave at passe og udvikle Vestas, hvorfor han afviser mange invitationer.

Selv om Vestas-aktien fik smæk oven på hans kommentarer til 2009-udsigterne, var det højst sandsynlig ikke noget, der gav Ditlev Engel klamme håndflader. Udviklingen i aktiekursen er nemlig ikke det, der styrer Vestas.

»Selvfølgelig følger jeg med i kursudviklingen. Men som ledelse skal vi tænke langsigtet. Der er mange faktorer, som spiller ind på kursudviklingen på den enkelte dag. Jeg kan kun forholde mig til driften og fortælle, hvordan verden ser ud med Vestas-øjne,« siger Ditlev Engel.

Med ham i førersædet har vindmøllegiganten med hovedkontor i Randers undergået en enorm udvikling. Omsætningen er spurtet af sted, mens der er kommet styr på de økonomiske nøgletal. Det har sat spor i økonomien, der siden 2005 er gået fra et underskud på 1,4 mia. kr. til et overskud på 3,8 mia. kr.

Spørgsmålet er nu, om 2009 vil ende som en sten i skoen for den løbeglade vindmøllechef.

Glæde over Obama
Foreløbig glæder Ditlev Engel sig over, at USA's præsident, Barack Obama, har gennemtrumfet en vækstpakke, som bl.a. involverer støtte til udbygningen af grøn energi som vindmøller. Men selv om pakken er på plads, og den amerikanske vindmølleindustri har været ude med ros til støtteordningerne, er det ikke ubetinget godt nyt for Vestas.

»Mig bekendt har de regulatoriske rammer for vindmølleindustrien i USA aldrig været mere positive. Men 10.000 dollar-spørgsmålet er, om det nu bliver omsat til ordrer. Det vil tiden vise,« siger Ditlev Engel og efterlader dermed Vestas-investorer på pinebænken.

Han forsikrer dog, at fører den amerikanske støttepakke ikke til et væld af nye vindmølleordrer, har man overvejet flere løsninger for, hvordan situationen skal gribes an.

Det har allerede været fremme, at en mulighed kan blive at drosle ned på investeringerne kombineret med et sparekatalog, der skal skære i omkostningerne.

Interne overvejelser
I dag afviser Ditlev Engel fortsat at pege på, hvilke lande og forretningsområder der kan blive ramt, og om overvejelserne også inkluderer nedskæringer blandt de op mod 21.000 ansatte.

»Vi har selvfølgelig nogle interne overvejelser. Men jeg tror ikke, det vil være passende at snakke om dem eksternt,« lyder det vævende svar.

Til gengæld er der kontante svar, når det gælder kundetilfredsheden i Vestas. Vindmøllegiganten undersøger løbende kundernes tilfredshed. Det er ikke mange år siden, at Vestas-kunder uden tøven gav vindmølleselskabet topkarakter. Så vendte billedet, og i 2007 svarede kun 46 pct. af kunderne, at de var tilfredse med Vestas.

Tilfredshed en mærkesag
Det fik Ditlev Engel til at gøre kundetilfredshed til en mærkesag. Målet i 2008 var, at 60 pct. af kunderne ville være tilfredse. Det var de ikke.

Da målingen var færdig, viste scoretavlen 52 pct.

Selv om man snublede i 2008-målet, er overliggeren nu hævet til 65 pct. Det vækker undren flere steder, for når end ikke 2008-målet kom i hus, er det så overhovedet realistisk at skrue op for ambitionerne, eller er det blot udtryk for en automatreaktion.

»Vi satte os målet for et par år siden, og så synes jeg ikke, at det vil være rigtigt at sænke ambitionsniveauet, selv om 2008 endte lavere end forventet. Jeg har fået at vide, at det at flytte udviklingen til 65 pct. på et år er meget, meget svært. Men selv om det ikke bliver nemt at nå, mener vi, at kundetilfredsheden skal højere op,« siger Ditlev Engel.

Bonus til alle
De 21.000 ansatte har mange grunde til at hoppe med på vognen. En af de mere kontante er, at kundernes tilfreds smitter direkte af på størrelsen af den årlige bonuscheck, som kommer til udbetaling efter generalforsamlingen sidst i denne måned.

Bonusordningen blev indført 1. januar 2008, så det er første gang, at der er penge på vej til medarbejderne. Samlet står de ansatte til at modtage 261 mio. kr., mens beløbet i 2009 ventes at stige til 998 mio. kr.

Selv om ideen med bonusbetaling får positive ord med på vejen i finansverdenen, giver den samtidig anledning til hævede øjenbryn flere steder, fordi Vestas ikke udbetaler udbytte til ejerne, mens man er i stand til at bruge op mod en mia. kr. på en ekstra gulerod til medarbejderne.

Alligevel agter Ditlev Engel ikke at ændre på ordningen.

Det skal være fortjent
»Jeg sagde allerede i 2005, at jeg gerne ser, at hver enkelt medarbejder får en andel af overskuddet, hvis det går Vestas godt. Det indførte vi sidste år, og det regner jeg stærkt med, at vi bliver ved med. Men det er vigtigt, at det ikke bare er noget, man deler ud. Det skal være noget, vi har fortjent. Det gælder os alle sammen,« siger Ditlev Engel.

I forbindelse med udbetalingen er der dog ikke lagt op til at gøre dagen ekstra festlig.

»Pengene bliver bare udbetalt. Der kommer ikke festblanketter,« konstaterer Ditlev Engel med et smil på læben.

Han er selv omfattet af en bonusordning og står dermed last og brast med medarbejderen. Til gengæld skiller han sig ud i forhold til andre Vestas-chefer og bestyrelsen. Mens de har købt lystigt op af aktier i vindmøllegiganten, ejer Ditlev Engel blot 224 aktier.

Det sker, selv om han har helliget sit arbejdsliv til at slå på tromme for, at Vestas er verdens vindeventyr nummer et med uanede vækstmuligheder. Tror man på det, vil man givetvis være fristet til at følge meldingerne op med køb af aktier for at få en bid af den voksende Vestas-kage. Det gælder bare ikke Ditlev Engel.

Sådan er det bare
»Det er ikke, fordi jeg mangler interesse for Vestas. Men det er nu engang sådan, at jeg har valgt at prioritere, og sådan er det bare. Mine egne dispositioner og årsagen til dem holder jeg for mig selv,« siger Ditlev Engel.

Han er til gengæld langt mere talelysten, når det gælder de daglige forretninger.

Den globale økonomiske nedtur har for en stund lagt en dæmper på efterspørgslen efter vindmøller. Det sker efter flere år med et rødglødende marked. En situation, som Vestas har brugt til at presse kunderne til at betale højere priser, øge forudbetalingerne og acceptere, at garantien i dag er to år mod tidligere fem år. Alligevel frygter Ditlev Engel ikke, at den hårde kurs over for kunderne vil give bagslag, nu hvor køberne har flere trumfer på hånden.

»I forventningerne til i år har vi opereret med stort set uændrede salgspriser,« siger Ditlev Engel.

Kvalitet er bedre
Han forklarer, at alle selvfølgelig gerne vil have tingene billigere. For ham at se betyder det dog langt mere for Vestas-kunderne, at de får en driftssikker vindmøller proppet med branchens ypperste teknologiske løsninger og fulgt til dørs med en toptrimmet service.

»Hvis vi kan vise kunderne en god business case over en 20-årig periode, tror jeg, at det betyder langt mere end udsigten til en rabat her og nu på 5 pct.,« siger Ditlev Engel.

Opbremsningen i vindmøllebranchen kan blive startskuddet til en konsolidering blandt de mange aktører på markedet. Men man vil ikke se en Ditlev Engel styrte verden rundt med et checkhæfte for at købe op af konkurrenter. Tværtimod understreger Engel, at det slet ikke ligger i kortene, at Vestas skal vokse gennem opkøb af andre vindmølleproducenter.

»Det har vi ingen planer om,« siger Vestas-chefen.

Til gengæld er han meget åben over for muligheden for at udvide Vestas-forretningen ved at opkøbe kompetencer og teknologier.

Om 2009 overhovedet levner plads til fremadrettede overvejelser eller hverdagen vil blive præget af indskrænkninger og sparerunder, får omverdenen et mere præcist indblik i, når Vestas løfter sløret for udbyttet af årets første tre måneder. Det sker den 28. april.





BRANCHENYT
Læs også