Topjob: Alfred Josefsen

Irmas adm. direktør, Alfred Josefsen, reagerer ikke på e-mails, når han er på ferie. Men han tjekker dem alligevel.

Hvor mange timer bruger du på at arbejde i løbet af en almindelig uge?

Jeg plejede at arbejde 40-45 timer om ugen, men på grund af finanskrisen og det øgede pres arbejder jeg for tiden 40-50 timer om ugen.

Holder du fri, når du har fri?

Det er utroligt vanskeligt for mig at definere og adskille arbejde fra fritid. Jeg vil tro, at jeg bruger 10-15 timer foran computeren derhjemme. Til gengæld tager jeg aldrig min bærbare med på ferie, men jeg har min telefon med, og den bruger jeg til at tjekke e-mails. Det er en lidt dårlig vane, da jeg ikke reagerer på de e-mails, jeg modtager.

Hvorfor tjekker du dem så?

Jeg har hele tiden haft det på den måde, at jeg gerne lige vil følge med og se, hvordan det går, men det er formentlig lidt dumt at bruge tid på, når jeg ikke svarer. Jeg er faktisk ikke for stolt af det.

Hvad er den væsentligste drivkraft i dit arbejdsliv?

Det er at gøre en forskel for det, jeg beskæftiger mig med. Derudover motiverer det mig meget at kæmpe for en virksomhed, jeg kan brænde for og er stolt over.

Hvordan indgyder du dine medarbejdere optimisme og mod?

Jeg gør meget ud af at tydeliggøre missionen og målet for Irma for medarbejderne. Derudover mener jeg, at det motiverer at give medarbejderne et stort spillerum og gøre det muligt for den enkelte at tage initiativer og prøve nogle ting. Hvilken egenskab sætter du størst pris på hos dig selv?

Mit positive livssyn, og at jeg er god til at se chancerne og mulighederne i stedet for begrænsninger og problemer.

Har du brugt en karriererådgiver, erhvervspsykolog eller personlig coach?

Jeg bruger en personlig coach, og han er utrolig dygtig til at stille spørgsmål, som jeg kan arbejde videre med for mig selv. Jeg har derfor ikke brug for at have en coach med ved bordet konstant. En gang eller to om året er sådan set rigeligt. Det vigtigste, han fik mig til at indse, var, at jeg kunne lære mest af at blive i Irma. Jeg var på et tidspunkt begyndt at lufte for ham, at det var begyndt at blive kedeligt i Irma, da tingene var begyndt at gå bedre. Da spurgte han mig, om jeg troede, at jeg ville udvikle mig ved at rejse videre. Jeg kom frem til, at det var meget sandsynligt, at jeg i en ny virksomhed bare ville kopiere, hvad jeg var lykkedes med tidligere.

Hvad er det bedste råd, du kan give til en uerfaren, ny leder?

Det vigtigste er, at man afklarer med sig selv, hvorfor man gerne vil være leder, og hvordan man vil sætte sit præg på den ledelsesopgave, man er blevet stillet. Det at være leder handler 100 pct. om mennesker, så det er også vigtigt at holde fokus på relationen til medarbejderne. Man kan ikke være leder fra pladsen foran computeren.

Hvem er dit karrieremæssige forbillede?

Jan Carlzon, der fik stablet SAS tilbage på benene i 1980'erne. Han var ekstremt karismatisk og satsede 100 pct. på kommunikation som bindeleddet mellem alle ledere og afdelinger. Derudover introducerede han begrebet ”service management”, som går ud på, at de medarbejdere, som har kundekontakten, skal have de bedste forudsætninger for at gøre det bedst muligt. Jeg arbejdede for ham i midten af 80'erne, og der gjorde han et meget stort indtryk på mig.

BRANCHENYT
Læs også