Kinesisk lindring til Novo Nordisk

Den kinesiske regering er fortsat opsat på at smide milliarder i det kinesiske sundhedsvæsen. Novo Nordisk er lettet over de gode hensigter, men venter stadig en afdæmpning pga. den globale krise.

Medicinkoncernen Novo Nordisk kunne forleden ånde lettet op: Kina, et af de vigtigste markeder for selskabet, agter fortsat at satse massivt på et bedre sundhedsvæsen og dermed også på adgang til lægemidler for den enorme befolkning på 1,3 milliarder.

Det blev slået fast ved den folkekongres, som den kinesiske regering netop har holdt, og hvor regeringens planer bliver offentliggjort.

Frygt for mindre vækst
»Regeringen har fortsat intentionerne, og den har et vågent øje på hele sundhedsvæsenet, og det var godt at få bekræftet,« siger Jesper Høiland, direktør i Novo Nordisk med ansvar for bl.a. det kinesiske marked.

Men han er også begyndt at indstille sig på, at de hæsblæsende vækstrater i Kina næppe kan fortsætte.

»Nu vokser det med 30 pct. om året, og med den globale finansielle krise kan vi i værste fald komme ned på en vækst på 25 pct. Det kommer måske til at gå lidt langsommere med at flytte de kinesiske diabetikere fra gammeldags til moderne insulin, men vi tror stadig, at Kina vil være blandt vore tre største markeder inden for et år eller to,« siger Jesper Høiland.

Nu er Kina på omkring en fjerdeplads og har overhalet Storbritannien og vil formentlig snart være større end det tyske marked. Dermed er det kun Japan og USA, der er større.

»Det betyder også, at Kina er et meget vigtigt marked for Novo Nordisk, og derfor er det meget vigtigt, hvad den kinesiske regering signalerer,« siger Henrik Simonsen, aktieanalytiker i SEB Enskilda.

Også han betragter overordnet regeringens meldinger som en bekræftelse på fortsat fokus på at forbedre sundhedsvæsenet og adgangen til lægemidler.

Bedre sundhed
Regeringen har tilkendegivet, at den i de kommende år vil sikre adgang til sundhedsydelser og lægemidler til en betydeligt større del af befolkningen - på længere sigt til alle de 1,3 mia. kinesere.

»Men det kommer nok til at tage 10-15 år at gennemføre, så det skal nok betragtes som en hensigtserklæring,« siger Jesper Høiland.

Novo Nordisk har en unik position i Kina, fordi selskabet i modsætning til konkurrenterne indenfor diabetes har været der i årtier og har opbygget et meget tæt forhold til de kinesiske sundhedsmyndigheder og til de læger, der skal undervise i og diagnosticere diabetes.



BRANCHENYT
Læs også