Kan man tale om en sød pitbull?

Kåring At finde en beundret virksomhed, svarer i dag til at finde verdens sødeste pitbull, mener magasinet Fortune. Bladet har alligevel kåret årets virksomheder, men der er hverken banker, finanshuse eller investeringsfonde mellem dem.

»Verdens mest beundrede virksomheder? Svarer det ikke i dagens verden til verdens mest ærlige svindler, verdens sødeste pitbull eller verdens smukkeste slaggebjerg? Er det ikke en gigantisk modsætning?«

Sådan indleder erhvervsmagasinet Fortune artiklen, der efter en skønhedskonkurrence blandt verdens største og mest kendte multinationale virksomheder kårer årets bedste - ikke baseret på overskud, antal ansatte eller andre interne succeskriterier, men på hvad forbrugerne i al almindelighed synes om dem.

Indledningen er en ganske præcis afspejling af tiden. Fortjent eller ej: Halvandet års recession har givet erhvervslivet nogle seriøse skrammer. Det udtrykkes jævnligt af analyseinstitutterne i andre sammenhænge. Selv ikke da Enron-skandalen kørte på sit højeste, var tilliden til den del af samfundet lavere end nu. Det vil næppe komme som en stor overraskelse, at listen hverken præges af banker, finanshuse eller investeringsfonde.

Fortune er amerikansk, og listen er derfor også domineret af amerikanske selskaber. Kun ganske få andre sniger ind på Top-50. Det gælder Toyota, BMW, Honda, Singapore Airlines, Nestlé, Sony, Nokia, Accenture og Samsung.

........And the winner is: Apple, som vi alle sammen kender rigtig godt, foran Birkshire Hathaway, som er knap så kendt i brede kredse, men er finansguruen Warren Buffets pengetank.

Der er ikke åbenlyse fællesnævnere i perlerækken af selskaber, som vi stadig opfatter positivt.

Det er tilsyneladende vigtigt at være tro mod egne koncepter, og allervigtigst at arbejde efter en stabil strategi. Det slår fordelagtigt igennem i ustabile tider. En recession er ikke tidspunktet til dramatiske kursændringer. Blandt andet fordi et strategi-skifte ofte indebærer strukturelle ændringer, og det er tung byrde at løfte for en virksomhed under pres udefra.

Der er håb forude for de pressede dagblade og medier: »En ting, vi i hvert fald ikke gør i en recession, er at skære ned på markedsføringen,« fastslår Coca Colas CEO Muhtar Kent og konstaterer, at han får mere for pengene nu: »En krise giver den bedste mulighed for at kommunikere med forbrugerne, fordi der er meget mindre trængsel ude i det offentlige rum.«

Som mange af de andre i toppen fokuserer han på de muligheder, der åbner sig, og på de langsigtede perspektiver. Coca Cola besøger 20 millioner forretninger om ugen og har en rigtig god ide om, hvad der foregår.

Netop nu flytter forbruget til hjemmet. Det er måske skidt for restaurationsbranchen, men i hans optik er det en stor åbning for den division, der fokuserer på privat forbrug.

Så kigger han i øvrigt frem til 2020 og konstaterer, at fremtiden ser fantastisk ud med en milliard flere potentielt cola-drikkende mennesker i storbyernes middelklasser.

McDonald's chef Jim Skinner forholder sig til, hvad forbrugerne tænker. For eksempel lyttede McDonalds til kravet om andre produkter end burgeren og sælger i dag 1 milliard kg. kylling årligt.

Fred Smith fra FedEx noterer, at grundlaget for et godt ry lægges i de gode tider. FedEx er gearet til at arbejde cyklisk, så kunderne ikke oplever de store ændringer, når tiderne skifter. For eksempel har FedEx en flåde af fly, som er købt og betalt. I de god tider er det ekstra kapacitet. I de dårlige står de parkeret ude i ørkenen. Og så er der Gary Kelly fra Southwest Airlines, som aldrig har fyret nogen og mener, at det vigtigste af alt (udover stadig ikke at fyre nogen) er bevidstheden om, at tidligere recessioner ikke kan bruges som guide til at bekæmpe den nuværende.

Hvad alle de populære multinationale gør hele tiden er at fokusere på at rekruttere talent globalt. De bruger masser af penge og ressourcer på at uddanne ledere og mellemledere i de gode tider. Det er de mennesker, der sikrer, at virksomheden også har succes i de dårlige tider.

BRANCHENYT
Læs også