Kina blokerer Coca-Colas milliardopkøb

Begrundelsen er konkurrence, men afvisningen anses for at være politisk. • Nu forsøger Coca-Cola i stedet at vokse organisk på det kinesiske marked.

Hong Kong

Salget af den kinesiske juiceproducent Huiyuan (udtales ”hwæj-jyæn”) til verdens største læskedrikkoncern, Coca-Cola, blev onsdag blokeret af Kinas handelsministerium, der sagde, at salget kunne skabe monopol-lignende tilstande på det kinesiske marked.

Overtagelsen, der var prissat til mindst 2,3 mia. dollars, ville have været »skadelig for konkurrencen« på markedet for læskedrik, sagde ministeriet i en meddelelse offentliggjort på sin hjemmeside.

Coca-Cola havde udset sig Huiyuan til hurtigt at øge sin position på juicemarkedet, men købet har været i mediernes og myndighedernes søgelys, siden det blev annonceret i september, og en række eksperter og markedsanalytikere har karakteriseret handelsministeriets undersøgelse af transaktionen som politisk motiveret.

Organisk alternativ
Ifølge handelsministeriets hjemmeside blev Coca-Cola bedt om at udtænke en løsning på det potentielle konkurrenceproblem, men ministeriet konkluderede efter en omfattende gennemgang, at Coca-Colas forslag alligevel ikke var vidtrækkende nok.

Coca-Cola nøjedes med at kommentere, at selskabet havde gjort sit yderste for at give ministeriet »alle relevante materialer, så de besad al information og forstod transaktionen«.

I en pressemeddelelse onsdag aften sagde Coca-Cola, at selskabet nu vil forsøge at vokse organisk i Kina.

»Vi vil nu fokusere al vores energi og ekspertise på at udvide vores eksisterende varemærker og fortsat innovere med nye varemærker,« sagde Coca-Colas direktør og præsident, Muhtar Kent, i pressemeddelelsen.

Det europæiske handelskammer i Kina sagde i en diplomatisk pressemeddelelse, at man »nøje moniterer« det kinesiske handelsministeriums undersøgelse og beslutning om at blokere handelen.

Coca-Cola sidder tungt
»Kammeret håber, at detaljerede konklusioner efter undersøgelsen og årsagerne bag beslutningen om at afvise købet vil blive offentligt tilgængelige i den nærmeste fremtid.«

Salget af Huiyuan ville have været den største udenlandske overtagelse af en kinesisk virksomhed nogensinde, og handelen har været i søgelyset, siden en ny lov om monopoler trådte i kraft i august sidste år. Forud for handelsministeriets beslutning faldt aktierne i Huiyuan onsdag 22 pct. på børsen i Hong Kong efter en rapport om, at Coca-Cola ville opgive overtagelsen. Handelen med aktierne blev sidenhen suspenderet.

Coca-Colas salg steg sidste år med 19 pct. i Kina, og selskabet kontrollerer over halvdelen af det kinesiske sodavandsmarked. CocaCola offentliggjorde for nylig planer om investeringer 2 mia. dollars over de næste tre år, mere end selskabets samlede investeringer på 1,6 mia. dollars siden 1979.

De to mia. dollars vil blive investeret i forbedret infrastruktur, produktionsanlæg, salg, marketing og forskning og udvikling. Coca-Cola åbnede i sidste måned et forskningscenter i Shanghai til 90 mio. dollars.

BRANCHENYT
Læs også