Sandhedens time nærmer sig for Danisco

Salget af sukker betyder, at Danisco først nu er, som Tom Knutzen vil have det. • Det er dagens beslutninger, der afgør, om Danisco bliver morgendagens succes efter krisen.

Hvis man gik og troede, at en underleverandør til fødevareindustrien var upåvirket af krisen, skal man bare se på Daniscos kvartalsregnskab.

På grund af især en kæmpe nedskrivning af værdien af xylitol-området og færre penge fra sukker-salget ender året med et rundt nul efter skat mod en mia. kr. året før.

Der er mange ting, som bliver undskyldt med finanskrisen. Rigtigheden i det udsagn kan først testes på den anden side af krisen. Her vil det vise sig, om Danisco står klar til at tage sin del af kagen i et nyt opsving.

Lige nu kan koncernens topchef, Tom Knutzen, ikke se ret langt frem i tiden, siger han. Derfor er der allerede indført ansættelsesbegrænsninger og lønstop foruden fyringsrunder.

Handler hurtigt
»Vi har ønsket at handle hurtigt for at sikre lønsomheden på kort sigt. Dette ændrer dog hverken ved vores strategiske prioriteringer eller Daniscos grundlæggende styrke,« siger Tom Knutzen.

Danisco skal først nu i gang med at være det ”rigtige” Danisco. Omverdenen har i snart meget lang tid ventet på, at Danisco fik solgt sin sukkerdivision fra og blev en såkaldt biobaseret ren ingrediensvirksomhed. Det er sket, og fra i dag bliver Tom Knutzen bedømt på egne meritter og ikke på beslutninger, som han havde arvet fra forgængerne.

Regnskabet for 3. kvartal viser samme tendens, som allerede var offentliggjort for 14 dage siden, da Danisco nedjusterede forventningerne til sin indtjening.

»Nu vil vi gerne bevæge os fremad igen: Vi har teknologien i Genencor til at levere til bioethanolindustrien, så de oliebaserede produkter kan blive trængt ud. I ingrediensforretningen er vi nu klar til at gennemføre strategien om at blive fødevareindustriens førstevalg,« siger Tom Knutzen.

Danisco offentliggjorde for første gang tal for, hvordan bioethanol-forretningen klarer sig - mod blandt andre Novozymes.

Tilbage på kurven
»Salget af enzymer til bioethanol er steget med 40 pct. sidste år. Det er mindst lige så godt som udviklingen i markedet generelt. Vi er på vej til at få Genencor tilbage på den kurve, som vi gerne ser,« siger Tom Knutzen.

Danisco vil ikke fortælle om udsigterne for næste regnskabsår, før helårstallene er offentliggjort. Men på de enkelte områder vil det, ifølge Tom Knutzen, gå således: Genencors marginaler vil stige. Stabilisering af marginalerne i Sweeteners. Cultures får solide vækstrater. Gums & Systems får nogen vækst, mens Emulsifiers forventes at gøre det bedre på indtjeningen.

BRANCHENYT
Læs også