Metro-udbud skal gå om

Fejl fra Metroselskabets side betyder, at udbuddet om at drive metroen fra 2010 skal begynde forfra.

Metroselskabet har begået en så stor procedurefejl i udbuddet om at drive metroen, at konkurrencen nu skal gå om. Selskabets ledelse forsøgte ellers at få togoperatørerne til at sluge fejlen, så det ikke blev nødvendigt med en ny runde. Men den gik ikke, og dermed skal konkurrencen om kontrakten på op mod 2 mia. kr. begynde forfra.

»I forbindelse med prækvalifikationen (forhåndsudvælgelsen af de togoperatører, der kan byde på driften, red.) har Metroselskabet modtaget en klage vedrørende en mulig procedurefejl. For at være sikker på, at alle procedurer er overholdt, samt at udbuddet ikke bliver unødigt tidskrævende som følge af klagen, har Metroselskabet derfor besluttet at lade prækvalifikationen gå om,« skriver selskabet på sin hjemmeside.

Ingen uddybning
Ingen i Metroselskabets ledelse har lyst til at uddybe, hvilken type fejl der er tale om. Men Morgenavisen Jyllands-Posten er i besiddelse af et brev, som Metroselskabet sendte til de forhåndsudvalgte togselskaber den 11. marts. I brevet indrømmer selskabet, at man ved en fejl ikke har udvalgt DSB Metro som en af de fem togoperatører, der skulle med i finalen. Derfor lægger Metroselskabet op til, at man ser stort på hensigten om, at kun fem operatører skulle have lov at byde - og i stedet lader alle seks operatører deltage i konkurrencen:

»En ny prækvalificeringsprocedure vil uundgåeligt forsinke kontraktproceduren og reducere den tid, der er til bud, forhandling og mobilisering,« skriver Metroselskabet i håbet om at få fejlen til at glide ned.

Men det ville et af de bydende togselskaber ikke acceptere. Selskabet klagede over processen, og derfor blev Metroselskabet tvunget til at bide i det sure æble og lade processen gå om.

Sagen skaber stor irritation hos flere af byderne, blandt andet Arriva Skandinavien:

»Det vil forsinke processen i adskillige måneder, og det vil koste penge for de selskaber, der byder. Samtidig skaber det en vis utryghed, og vi må da håbe, at der ikke også sker fejl i de kommende vigtige faser, når vinderen skal findes,« siger adm. direktør Johnny Hansen.

DSB afdæmpet
I DSB, der ved en fejl blev dømt ude i første omgang, men nu alligevel kommer med i konkurrencen, er kommentaren afdæmpet:

»Vi tager beslutningen om, at udbuddet skal gå om, til efterretning. Først var vores fælles selskab DSB Metro A/S ikke blevet inviteret med til at byde på metroen, og efterfølgende erkendte Metroselskabet at have begået fejl og inviterede os derfor alligevel med til at byde,« siger adm. direktør Søren Eriksen.

Metroselskabet forventer, at udbuddet kan være afklaret før udgangen af 2009, så vinderen kan overtage driften fra efteråret 2010.

BRANCHENYT
Læs også