Mærsk klar med ny strategi

Den værste storm nogensinde for containerskibsfarten får Mærsk til at kommandere alle mand på dæk og reducere omkostningerne med mere end 5 mia. kr.

For første gang siden den moderne containerskibstrafik begyndte at tage fart i 1970erne, bliver der i år færre containere at sejle med. Langt færre, og det gør ondt på verdens største containerrederi, A.P. Møller - Mærsk.

Årsregnskabet for 2008 overgik forventningerne, men 2009 tegner barskt især for containerdivisionen Maersk Line, som svarer for 47 pct. af omsætning.

Det bratte fald i verdenshandelen har alene i de seneste tre måneder betydet et fald i Kinas eksportvolumen på hen ved 20 pct., hvilket er så hurtigt og voldsomt, at A.P. Møller - Mærsk ikke har kunnet nå at tilpasse sig en ny virkelighed, erkender skibsreder Nils Smedegaard Andersen.

Sejler i rutefart
»Da vores containerskibe sejler i rutefart, er det ikke så enkelt at tilpasse kapaciteten på kort sigt. Der, hvor mange ruter mødes, er der mulighed for at flytte rundt på skibene, og det sker. Vi laver vores fartplaner og tilpasser vores tonnage til de forventninger, som kunderne har til fragtmængder på længere sigt og naturligvis helst i form af faste ordrer, men aktuelt ved mange kunder ikke, hvordan deres situation tegner sig blot få måneder frem,« konstaterer Nils Smedegaard Andersen.

A.P. Møller - Mærsk har iværksat en ny strategi på fire punkter, der i den globale koncern kaldes "Weathering the Storm" eller "Sådan står vi igennem stormen".

Milliardbesparelser
Første prioritet er at effektivisere alle led af den verdensomspændende forretning og herigennem reducere omkostningerne så meget, at det efterlader en mia. dollars eller 5,6 mia. kr. på bundlinien. Som led heri vil A.P. Møller - Mærsk fremover forhandle rater for passage af Suez-kanalen som én gruppe i stedet for som hidtil, da Maersk Line, Mærsk Tankers og andre dele af rederiet har forhandlet individuelt. Håbet er at høste store rabatter.

Anden prioritet er at genskabe konkurrenceevnen for Maersk Line, der nok er verdens største containerrederi, men, erkender A.P. Møller - Mærsk, ikke verdens mest konkurrencedygtige. I seneste nummer af det interne blad Mærsk Post erkender den ansvarlige skibsreder, Eivind Kolding, at Maersk Line er for dyr i forhold til konkurrenterne.

Tredje prioritet er atter at blive først blandt ligemænd på alle de områder, hvor koncernen opererer. De 120.000 ansatte verden over har med rene ord fået at vide, at A.P. Møller - Mærsk nok har eksisteret i 104 år, men ikke nødvendigvis har krav på fremtiden.

Kontant bedømmelse
Det sker med henvisning til, at det eneste selskab i Dow Jones-indekset, der eksisterede for 100 år siden, og stadig gør det, er General Electric. Derfor skal de ansatte også vænne sig til, at de fremover vil blive bedømt meget konsekvent på deres præstationer. Det repræsenterer et fundamentalt brud på traditionerne, hvor alle medarbejdere hidtil er blevet betragtet som forholdsvis ligeværdige. Nu er budskabet, at de medarbejdere, der leverer en ekstraordinær arbejdsindsats, også vil blive honoreret i pagt hermed.

Fjerde prioritet er miljøet, spændende lige fra at skifte til elsparepærer i hele koncernen til installation af store varmevekslere i skibe, hvilket sparer energi og dermed penge.

»Et af de områder, hvor vi har hentet meget store besparelser inden for det seneste år, er ved at reducere hastigheden på skibene, men også ved at sejle mere effektivt ved eksempelvis at planlægge havneanløb bedre,« siger Nils Smedegaard Andersen.

BRANCHENYT
Læs også