Sol og varme venter

Softsscan er ramt af den økonomiske krise, men alligevel skal medarbejderne også i år på kombineret arbejds- og solferie.

Mens andre virksomheder fyrer, er medarbejderne fra københavnske Softscan i gang med at pakke solcreme og badebukser i kufferten - deres chef har sendt dem sydpå med alt betalt.

Om kort tid nyder de foråret i Málaga og eneste betingelse er, at de arbejder syv timer om dagen. Ellers står der pool og solbadning og tennis på programmet.

Efter en uge i Sydspanien vender de 52 medarbejdere forhåbentlig hjem med ny energi og masser af gode følelser for virksomheden - og det nyder firmaet godt af, fortæller direktør Thomas Holm Jensen. Det er tredje år i træk, Softscan sender medarbejderne på kombineret arbejds- og solferie, og dårligere økonomiske tider ændrer ikke ved den beslutning. Ikke i år i hvert fald.

»Turen giver næsten mere mening nu,« siger direktøren.

Det er ellers dyrt at sende 52 af de 86 medarbejdere sydpå. 8.000 ganget med 52 giver 416.000 kr.

Penge, som mange virksomhedsledere formentlig ville lappe huller med.

Varer de dårlige tider ved, vil Thomas Holm Jensen heller ikke afvise, at Málaga-turen bliver aflyst fremover. I øvrigt er det ikke destinationen eller graden af luksus, det handler om, det handler om at skabe arbejdsglæde.

»Det ville være naivt af mig at sige, at vi aldrig ville give afkald på Malaga. Det kan jeg ikke love nogen, vi har jo en pligt til at se til, at vores virksomhed er lønsom, så vi ikke lukker, eller hvad der nu måtte være en risiko.

Har vi ikke råd til Málaga næste år, må vi finde på noget andet. Om vi så tager til Lalandia og laver kunstig sol i tropehuset, er mindre vigtigt. Vi kunne finde på masser af andre ting, som kunne ligne, men som havde en anden økonomi og et andet budget,« siger Thomas Holm Jensen.

De to første måneder af 2009 ser rimelige ud omsætningsmæssigt, men også Softscan er spændt for. Virksomheden har været igennem nedskæringer, og lukningen af en afdeling i München sidste sommer har kostet job.

Finanskrisen er kommet oven i en konsolidering af markedet, flere konkurrenter og øget kamp om kunderne.

Arbejder mere
»Krisen påvirker så absolut også vores firma - rigtig meget mentalt - og selvfølgelig også resultatmæssigt. Alle skal løbe stærkere for bare at få nogenlunde det samme ud af det, som de plejer med en lavere indsats.«

Rejsen skal få medarbejderne i godt humør, så de er parat til at give lidt ekstra, når de vender hjem efter en uge i solen.

»Vores tese har hele tiden været, at vi ville vinde noget på den konto. At medarbejderne ville være mere energiske før, under og efter, de var afsted. Vi ville vinde noget performancemæssigt.

I dag ved vi, at de ansatte nok ikke arbejdere hårdere, mens de er afsted. Til gengæld arbejder de klart hurtigere før og efter, fordi de gerne vil vise deres taknemmelighed og give den en skalle.

Det er min egen videnskab og ledelsesfilosofi, at uanset hvad vi laver som mennesker, kan vi skabe en arbejdsplads, hvor det er sjovt at være, hvor man stortrives. Gør man det, tror jeg på, at man opnår bedre resultater. Som arbejdsgiver kan man forlange bedre resultater, når folk har det godt, og i øvrigt vil mange resultater komme af sig selv.«

Sådan lyder ordene fra en chef, som ellers nok forstår at sætte fokus på de ansattes performance og enkeltmandspræstationer. Hver dag kan de ansatte på en elektronisk tavle følge med i, hvor meget Softscan har omsat for.

Tal, som formentlig giver anledning til bekymring for nogle.

»Jeg tror, der er en afventende spændthed blandt alle, og at vi alle sammen kigger spændt op på tavlen, som viser omsætningen hver dag. Hver gang vi sælger et eller andet, kommer et tal op på tavlen: Nu har Per Hansen solgt for 10.000 kr. Det er en del af vores kultur. Alle kigger spændt op og får lidt ondt i maven, hvis det er et dårligt tal. Omvendt giver det nok lidt ekstra tryghed, hvis det er et ok tal. Så meget af den følelsesmæssige temperatur kan man aflæse på den tavle,« siger Thomas Holm Jensen.

BRANCHENYT
Læs også