Kend din ledelsesstil

forventninger Ledere bør nøje gøre sig klart, hvad de står for, hvad de forventer af deres medarbejdere, og hvad medarbejderne kan forvente af lederen.

Forestil dig, at du lige har fået en ny medarbejder - han har sin første arbejdsdag i dag. På hans skrivebord ligger et brev fra hans nye leder - dvs. dig. I det brev står grundlaget for jeres samarbejde.

Man kunne kalde det dit ledermanifest.

Hvad skal der stå i det? Har du nogensinde tænkt over, hvilken type leder du er, og hvad du står for? Hvad forventer du af dine folk, og hvad kan de forvente af dig?

Hvis du skulle koge det ned til 10 punkter, hvad skulle der så stå? Her er mit forslag til 10 budskaber, du kan skrive i sådant et brev:

Kære Anders. Hjerteligt velkommen til Gibson A/S. Jeg er glad for, at vi har fået dig med på holdet, og jeg glæder mig til vores samarbejde. Her er 10 ting, jeg synes, du skal vide allerede på din første arbejdsdag.

1: Min vigtigste prioritet er, at du kan lide dit job og er god til det. Hvis der er noget, jeg kan gøre for at give dig mere arbejdsglæde og gøre dig mere effektiv, så sig til med det samme. Det er ikke idealisme, det er sund fornuft, for glade medarbejdere er mere produktive.

2: Jeg har ikke tænkt mig at at belemre dig med endeløse lister af regler og procedurer. Du er et voksent menneske, jeg stoler på, at du kan bruge din egen sunde dømmekraft.

3: Du har min fulde tilladelse til at jokke i spinaten og lave fejl, når bare du altid sørger for at indrømme dine fejl, sige undskyld til dem, det går ud over, og lære af fejlen. Husk: De eneste, som aldrig laver fejl, er dem, som aldrig laver noget.

4: Husk også at sige det til mig, når jeg laver en bøf. Jeg laver masser af fejl, og jeg vil gerne høre om det så hurtigt som muligt, så jeg kan blive dygtigere.

5: Sørg for altid at være på jagt efter kolleger, der gør deres job godt og gør en ekstra forskel, så du kan rose dem for deres gode arbejde. Jeg gør det selv så meget, jeg kan, men jeg kan ikke gøre det alene.

6: Hvis jeg en sjælden gang i mellem gør noget rigtig smart eller godt, vil jeg da også gerne have det at vide.

7: Jeg har altid tid til dig. Min kalender er aldrig så fyldt, at der ikke også er tid til, at du kan komme og stille spørgsmål eller bare få et godt råd.

8: Jeg vil gerne lære dig at kende både som medarbejder og som menneske. Fortæl mig endelig om dit liv og din familie. Jeg vil især gerne høre om de ting, du går op i, og hvad du brænder for her i livet.

9: Livet handler ikke kun om arbejde. Hvis du altid knokler derudad og har en masse overarbejde, mister du bare arbejdsglæden og bliver stresset. Der skal også være tid til en kop kaffe, til en stille og rolig frokost eller til at holde en fridag sammen med ungerne. Jeg tror, at vi når mere, når vi også husker at slappe af. Konstant overarbejde er skidt for dig og for firmaet.

10: Jeg forventer, at du tager ansvaret for din egen arbejdsglæde. Hvis du kan gøre noget i dag for at give dig selv, en kollega eller mig lidt mere arbejdsglæde, så gør det endelig.

Du kan være vildt uenig med mine 10 punkter, det er helt i orden, men det er vigtigt, at du har gjort dig klart, hvad du står for som leder, hvad du forventer af dine folk, og hvad de kan forvente af dig. 90 pct. af alle problemerne i en organisation kommer ikke af det, folk siger, men af det, folk ikke siger.

Jo mere du kan bringe det usagte ud i det åbne, jo nemmere går det hele.

Så tag imod min udfordring og skriv dine 10 budskaber op allerede i dag.

BRANCHENYT
Læs også